Tag til Tyskland og spar 50-75 procent på kurser

Fleggaard-koncernen driver to grænsehoteller med få kilometers afstand - og en verden til forskel på moms og lønninger.

Læs mere
Fold sammen
Danske virksomheder fra især Nordjylland og hovedstadsområdet strømmer til Hotel des Nordens kun få hundrede kilometer syd for Kruså på den tyske side af grænsen.

Her sparer de op til 50-75 procent på at holde kurser og møder, fordi momsregler og lønninger gør det langt billigere at drive hotel- og konferencevirksomhed i Tyskland.

- Vi oplever lige pludselig en enorm interesse fra danske virksomheder, idet finanskrisen har en positiv effekt, og vore kunder øjner en mulighed for at spare mange penge på kursusfronten, siger direktør for Fleggaard-koncernens hoteldivision Peter Brinks.

Foruden Hotel des Nordens driver hoteldivisionen gourmetstedet Fakkelgaarden i Kollund få kilometer mod nord, og her er omkostningsniveauet et helt andet. Hvor erhvervskunder på det tyske hotel får refunderet hele momsen på 19 procent, kan kun en fjerdedel af den danske moms på 25 procent afløftes. Dertil kommer, at den tyske moms er differentieret, så fødevarer kun belægges med syv procent.

Desuden er lønniveauet helt anderledes. Hvor en en typisk medarbejder inden for hotelverdenen i Tyskland får 7,50 euro i timen, cirka 56 kr., løber timelønnen i Danmark nemt op i næsten det tredobbelte.

- Jeg har tidligere drevet Hindsgavl Slot og ved, at vores brancheorganisation Horesta har været meget ude efter uligheden, og at de danske politikere ikke gør noget for, at vi kan afløfte hele momsen. Jeg driver nu hotel i både Danmark og Tyskland men synes ikke, det er fair, siger Peter Brinks.

Fleggaard-familien overtog Fakkelgaarden med 26 værelser og gourmetrestaurant i 1992 og Hotel des Nordens med 121 værelser i 2004. Mens det danske flagskib er forbundet med historie og prestige, forventes den tyske del af hoteldivision på længere sigt at give den største indtjening - også på grund af det langt højere antal værelser.

- Hvis konkurrenceforholdene fortsætter som nu, forventer vi inden for fem år at fordoble omsætningen i vores hoteldivision fra 50 til 100 mio. kr., siger Peter Brinks.

Dansk særstatus i Europa

Direktør i brancheforeningen Horesta Lone Njor Hulth vurderer, at eksemplet med Fleggaards to hoteller på hver sin side af grænsen er med til at sætte på spidsen, hvad hoteller flere steder i landet må kæmpe med i forhold til udenlandske konkurrenter.

- Danmark er det eneste sted i Europa, hvor erhvervskunder på hoteller ikke kan afløfte hele momsen, så også hoteller i det østdanske oplever problemet med de svenske hoteller på den anden side af Øresundsbron. Hidtil har et af hovedargumenterne for ikke at ændre reglerne været, at så snyder virksomhederne og sender direktøren på luksusferie. Men allerede i begyndelsen af 90’erne besluttede politikerne at afløfte en fjerdedel af momsen, så man har markeret, at man kan kontrollere eventuelt misbrug. Derfor holder argumentet ikke, siger Lone Njor Hulth.

Hun tilføjer, at mødeturisme er et vigtigt forretningsområde for dansk turisme, idet det kan bidrage til at opretholde produktionsapparatet i vinterhalvåret. Men på grund af Danmarks momsmæssige særstatus mister hotellerne markedsandele til konkurrenter i nabolande.

Horesta holder i samarbejde med Danske Regioner en konference på Christiansborg torsdag i denne uge, og her vil eksemplet fra grænsen blive præsenteret for blandt andre medlemmer af Folketingets erhvervsudvalg.

Aggressiv kampagneImens markedsfører Hotel des Nordens sig i denne tid aggressivt over for danskere, som udgør hele 99 procent af de 60.000 kunder årligt. Hver anden kunde er fra Nordjylland og Københavns-området, og virksomheder i Trekantområdet er også flittige kunder. Ofte kombineres opholdet med grænsehandel eller bilreparation, hvor der også er betragtelige gevinster at hente.