Tag flere chancer

Vækstpanelet. Paneldeltager Jens Heimburger mener, at Lise Gram Eriksen har fundet en god niche med aktive ferier til kvinder, men han frygter, at manglende risikovillighed kan ende med at blive en alvorlig hæmsko for hendes rejsebureau Qompagniet.

Iværksætteren Lise Gram Eriksen vil sælge aktive ferier til kvinder, men for lidt kapital og for meget frygt for at tage chancer kan blive fatalt for firmaet.

Det er den klare besked fra Jens Heimburger, der sidder i ErhvervsBladet Max' vækstpanel,til rejseiværksætteren.

Han mener nemlig de 30.000 kroner, som Lise Gram Eriksen har skudt ind i sit firma Qompagniet, langt fra er nok. I hvert fald ikke hvis hun vil have det til at blive mere end blot en hobbyvirksomhed.

- Det er et meget spinkelt økonomisk grundlag at starte en virksomhed på. Bare ved at skyde 30.000 kr. mere ind i firmaet, kunne hun investere i søgemaskineoptimering og chatroom, hvor hun kunne tiltrække nye kunder, påpeger Jens Heimburger.

Spændende markedOmvendt roser Jens Heimburger, der er formand i Dansk Generationsskifte, hende og rejseselskabet Qompagniet for at have fundet en niche i en overrendt branche.

Han mener nemlig, at der er et nyt og voksende marked for specialforretninger især på internettet.

- Vi får flere feriedage og stiller større krav om individuelle løsninger. Derfor er det godt set af Lise Gram Eriksen, at hun vælger at satse på et niche-produkt i rejsebranchen, for der er helt sikkert et marked for den slags forretninger, siger Jens Heimburger, der understreger, at hun sagtens kan bruge endnu mere tid og kræfter på at markedsføre sit produkt og styrke Qompagniets finansielle grundlag.

Han opfordrer derfor Lise Gram Eriksen til at få involveret nogle flere folk i selskabet.

Det kunne for eksempel være investorer eller andre med kapitalen i orden, der kunne hjælpe hende med at styrke forretningen.

En anden mulighed var at tilknytte en såkaldt business angel eller andre med forstand på markedet, der også kunne hjælpe med den daglige ledelse.

- Hun skal ikke være bange for at give en lille bid af sit firma væk til eksempelvis en investor. Så længe hun selv har majoriteten, betyder det ikke noget. Tværtimod vil det styrke firmaet, at hun har noget at stå imod med mod kapitalstærke konkurrenter, siger han.





Nytænkning: 7

Realiserbarhed: 5

Økonomisk Potentiale: 4