Tænk i design

Leder. 'Dansk Design' havde en gang en særlig klang og aura.

Det var noget med progressive arkitekter, der ville bringe kvalitet og kultur ind i de små danske hjem.

Derfor tænker mange stadig på møbler af Arne Jacobsen og Hans Wegner og sølvtøj fra Georg Jensen, når de hører ordene. Det er både en stolt tradition og en hæmsko. En hæmsko, fordi det spreder en duft af finkultur og svundne tider.

Derfor er der mange små og mellemstore virksomheder, der forbinder designbegrebet med noget 'langhåret' og elitært, der ikke rigtig har noget med deres virksomhed at gøre. Mange små og mellemstore virksomheder drives oftest af folk med en teknisk og praktisk baggrund. De er typisk lidt håndsky over for designere, der let opfattes som nogle lidt verdensfjerne og dyre typer.

Men tingene ændrer sig. De store industrilokomotiver i Danmark har for længst fanget pointen: vi kan ikke gøre tingene billigere end andre, og vi kan måske heller ikke altid gøre dem teknisk bedre. Men måske kan vi gøre dem smartere.

Her er design et nøglebegreb. En ny generation af designere opfatter ikke længere sig selv som 'kraftgenier', men som håndværkere, der har noget at bidrage med i alle led i industriens værdikæde.

B&O's fjernsyn, Coloplasts stomiposer, Lauritz Knudsens kontakter og Danfoss termostater er ikke nødvendigvis konkurrenterne overlegne. Men de taler til brugeren på en anden og bedre måde, og det gør de ikke mindst, fordi der konsekvent er indtænkt design i produkterne.

Her kan smv'erne tit lære noget. Og tænk blot på, at succeshistorier fra de senere år på designområdet også rummer udlastningsbælge, fiskepumper og letvægtsbriller fra firmaer, der langt fra hører til giganterne i dansk industri.fk