Synlige mobilpriser

Erhvervslivet hader ham, som vi andre hader en daggammel opvask.

Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen er bestemt ikke vellidt på direktionsgangene i de store virksomheder eller hos topledelsen hos de store erhvervsorganisationer.

Med fokus på markedsføringsreglerne har Hagen Jørgensen gentagne gange lagt sig ud med ikke mindst den finansielle sektor i striden om, hvordan man på en ordentlig og redelig måde giver forbrugerne relevante oplysninger om lån, produkter ogt services.

Nu har han gjort det igen. Udstedt nye retningslinier for god markedsføringsskik på teleområdet.

Fra 1. april næste år skal teleselskaberne i al annoncering klart oplyse, hvilke abonnementsudgifter og gebyrer, der følger med at købe en ny mobiltelefon med tilskud fra teleselskabet. Herefter vil det være væsentligt nemmere at sammenligne de reelle priser på mobiltelefonmarkedet.

Denne gang rammer retningslinierne imidlertid plet.

Det har ganske længe været praktisk talt umuligt at gennemskue, hvad de månedlige udgifter til en ny mobiltelefon egentlig er. Selve telefonen er som oftest ganske billig, men forbrugerne har svært ved at tyde alle de betingelser, der er skrevet med småt. Dermed har forbrugerne også svært ved at se, hvornår en mobiltelefon-producent faktisk har et produkt, der er både bedre og billigere end konkurrenternes.

De nye regler sikrer, at der er gennemskuelighed i branchen, og det er der kun grund til at være tilfredshed med.

Samme gennemskuelighed har Hagen Jørgensen i årevis forsøgt at få gennemført i den finansielle sektor, hvor forbrugerne ofte er prisgivet i mængden af papirer, når der skal udstedes et lån,oprettes en kredit eller oprettes en pensionsordning.

De nye regler for telesektoren er gode fordi de skaber åbenhed og synlighed til gavn for både virksomheder og forbrugere. Samme åbenhed og synlighed kunne ønskes i den finansielle sektor - til gavn for både virksomheder og forbrugere. dalgas