SWOT-analyse: Flyt Legos produktudvikling ud

Større målgruppe, regional produktudvikling og nye kompetencer i bestyrelsen er nogle af de områder, Lego må arbejde med for at blive endnu bedre, mener strategirådgiver. Læs hans SWOT-analyse af Lego.

Læs mere
Fold sammen

Står det til Mikael Vest, strategirådgiver og partner i Vinderstrategier A/S, må Lego i de kommende år sørge for at håndtere en række spændende udfordringer, for at den ekstremt flotte udvikling kan fortsætte.

Mikael Vest ser ikke mindst et behov for at udvide målgruppen.

»Børn modnes hurtigere i vore dage – den periode i livet, hvor de leger, bliver kortere. Samtidig skifter de hurtigere legetøjspræferencer. Det øger presset på Lego. Det er en mulighed at udvide målgruppen til større børn. F.eks. ved at tilbyde mere videnskabelige og tekniske produkter, der har mindre legetøjspræg,« siger han.

Lego bør fortsat fokusere på at ramme de rigtige trends. Fokus i dag er ikke så meget på legetøjet i sig selv som på legetøjet som redskab til at være en del af barnets fortælling.

Når 60 procent af Legos årsomsætning kommer fra nye produkter fra samme sæson, er morgendagens succes ikke sikret. Der må hver sæson arbejdes hårdt på at ramme de rigtige fortællinger, der fanger børns opmærksomhed, og som kan overføres fra film, bøger og spil.

Udvikling skal følge markedsvæksten

Mikael Vest peger også på, at udviklingsarbejdet bør følge markedsvæksten:

Fremtiden afhænger i høj grad af salget i Asien, Latinamerika og Afrika, men kernen i produktudviklingen ligger stadig i Billund.

»Det bliver helt afgørende, at Lego forstår kulturforskelle, forskellige brugsmønstre og situationer andre steder i verden. Produktudviklingen må rykke ud til vækstmarkederne. Her vil man samtidig kunne tappe lokal viden og opfange udenlandske trends hurtigere,« siger Mikael Vest,

Lego har også mulighed for at stimulere børns udvikling yderligere. Forældre har i dag høje forventninger til deres børns evner. De ønsker derfor i høj grad, at deres børn oplever udvikling og læring igennem leg.

Lego har fordelen af at levere et unikt produkt, der allerede i nogen grad tilfredsstiller disse ønsker. Lego har dog mulighed for at udvikle denne unikke egenskab endnu mere ved at lancere produkter, som mere direkte stimulerer kreativitet og læring – f.eks. gennem videnskabs- og karriereserier.

Endelig peger Mikael Vest på sammensætningen af Legos bestyrelse. Den er for øjeblikket meget dansk, og der mangler internationale kræfter med erfaringer fra de vækstmarkeder, som skal drive Legos fremtidige udvikling.

SWOT-analyse af Lego