SWOT-analyse af William Demant

William Demant må gøre sig klar til mere efterspørgsel på vækstmarkederne, og der bør hentes internationale kompetencer ind i bestyrelsen, mener strategiekspert Mikael Vest. Læs hans SWOT-analyse.

Strategiekspert Mikael Vest. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Styrker

  • Research & Development: William Demant Holding har i en årrække været i front med teknologi. Forskningscentret Eriksholm og de tilhørende kontakter til eksterne forskningsgrupper og universiteter har sikret virksomheden en førerposition med varige konkurrencefordele.
  • Effektiv infrastruktur: William Demants strategi bygger på at have flere høreapparatbrands og tilbyde forskellige produkter til forskellige målgrupper. Virksomheden udnytter en fælles infrastruktur og skaber stordriftsfordele via effektiv logistik.
  • Klar til vækst: William Demant har oprustet sig via opkøb, så virksomheden er klar i de segmenter, hvor væksten ventes i fremtiden. Et eksempel er købet af franske Neurolec.
  • Produktporteføljen: Virksomheden har en optimal sammensætning af produkttyper, er blandt de førende i produktion af høreapparater og generer stor omsætning og indtjening. Samtidigt investeres der i nye produkter som implantater.
  • Stabil indtjening: William Demant har år efter år leveret på bundlinjen. Den stabile indtjening skaber et finansielt råderum og giver mulighed for manøvrere hensigtsmæssigt.
  • Langsigtet værdiskabelse: Med en stor egenkapital og en stabil ejerkreds kan virksomheden fokusere på den langsigtede værdiskabelse og foretage de nødvendige investeringer.
  • Kendskab til forbrugerne: Ved at have et tæt samarbejde og delvist ejerskab af forhandlere opnår William Demant afgørende viden om slutbrugeren, som kan bruges til at udvikle produkter, der i stigende grad opfylder forbrugernes ønsker.

Svagheder

  • Lave vækstrater: William Demant Holding er kun vokset med 16 pct. på toplinjen fra 2011 til 2014. Konkurrenterne vokser langt hurtigere, f.eks. Sonova med en vækst på 30 pct. i samme periode.
  • Faldende overskudsgrad: Prispresset på høreapparater er stigende, og William Demants indtjeningsevne er under pres. Overskudsgraden er faldet fra 25 pct. i 2006 til 18,8 pct. i 2014. Virksomheden lykkes derfor i mindre grad med at tilpasse sine omkostninger.
  • Høj disponering i få markeder: 80 pct. af William Demants omsætning genereres i Europa og Nordamerika. Ændringer i disse markeder vil derfor påvirke William Demant markant, da efterspørgslen i andre lande er relativt begrænset.
  • Afvigelse fra kernekompetence: William Demants kernekompetence ligger i forskning og udvikling af høreapparater. Virksomheden har i 2015 øget sin tilstedeværelse i detailledet, hvilket kræver nye kompetencer.
  • Potentiel kanalkonflikt i detailledet: William Demants indtræden i detailledet kan skabe badwill, fordi virksomheden her er direkte konkurrent til sine detailkunder. Potentielt finder detailleddet derfor William Demant mindre attraktiv som samarbejdspartner.
  • Manglende internationale kompetencer: 85 pct. af de ansatte i William Demant har base i udlandet. Men bestyrelsen og ledelsen er næsten udelukkende dansk, så her bør de internationale erfaringer og kompetencer forstærkes.
  • Forværret image: I Berlingske Business Magasins imageanalyse, foretaget blandt danske erhvervsledere, er William Demant gået 27 pladser tilbage. Det vidner om, at erhvervslivets tro på virksomheden er mindsket, og en del af gejsten om den er forsvundet.

Muligheder

  • Markedsvækst: Cochlear-implantater er et voksende marked, der skaber gode vækstmuligheder. Høreimplantater udgjorde blot fire pct. af William Demants produktportefølje i 2014, mens salget steg med 36 pct. fra 2013 til 2014. I fremtiden forventes der stor vækst på markedet for høreimplantater.
  • Ny viden om hjernen: Den teknologiske udvikling gør det muligt at forbedre signalbehandlingen og dermed udviklingen af nye og forbedrede produkter.
  • Større ældregruppe: Andelen af ældre er stigende, hvilket øger efterspørgslen på høreapparater. Samtidig er købekraften blandt de ældre stigende, hvilket øger efterspørgslen yderligere. Dertil kommer en større accept af høreapparater og hurtigere erkendelse af behovet for samme.
  • Emerging markets: De voksende økonomier uden for den vestlige verden oplever høje vækstrater, og William Demant har her muligheden for at øge sin globale markedsandel markant.
  • Svækket valuta: En yderligere svækkelse af euro vil øge virksomhedens konkurrenceevne på globale markeder uden for Europa. 60 pct. af virksomhedens omsætning genereres uden for Europa.

Trusler

  • Intens konkurrence: Konkurrencen inden for høreapparatbranchen er hård. Flere producenter bliver samtidig dygtigere til at producere, og derfor vil der i stigende grad blive konkurreret på pris. Resultatet af det kan blive en lavere indtjening for William Demant.
  • Detailleddets indflydelse: I 2014 tilbød en stor varehuskæde i USA sine kunder et apparat fra et premium-høreapparatbrand til fordelagtige priser. Lignende handlinger kan øge presset på virksomhedens salg.
  • Pres på indtjeningsevnen: For at forblive blandt markedslederne kræves store investeringer i forskning og udvikling, hvilket kræver betydelige økonomiske ressourcer. Det øger presset på indtjeningsevnen.
  • Afhængighed af subsidier: I mange af William Demants markeder er man afhængig af tilskudsordninger. Ændrede tilskudsvilkår kan forringe indtjeningsevnen.
  • Afhængighed af Europa og Nordamerika: Grundet disponering overfor særligt europæiske og nordamerikanske markeder vil ændringer i eksterne makroøkonomiske faktorer have stor indflydelse på omsætningen.
  • Styrket valuta: En styrkelse af euroen vil forringe virksomhedens konkurrenceevne på globale markeder uden for Europa. 60 pct. af virksomhedens omsætning genereres uden for Europa.