Svag dollar bremser Gumlink i USA

Den svage dollar er i vejen for dansk tyggegummi-salg i USA. Dollarkrisen sætter Gumlinks kontrakter med amerikanske kunder under pres, og gør det svært at skaffe nye kunder i USA.

Svag dollar bremser Gumlink i USA - 1
»For os er dollarkrisen en barriere i forhold til vores aktivitet på det amerikanske marked,« siger Lars Funder, Gumlinks administrerende direktør. <br>Foto: David Høgsholt
Læs mere
Fold sammen
Selv om en svag dollar langt fra rykker tæppet væk under det danske tyggegummi-lokomotiv, Gumlink i Vejle, så udgør dollarkrisen et stadigt større problem for virksomheden.

Den nuværende dollarkurs stiller den danske virksomhed svagt over for konkurrenter, som afholder deres udgifter i dollar, i kampen om det amerikanske marked.

»For os er dollarkrisen en barriere i forhold til vores aktivitet på det amerikanske marked. Vi er i en situation, hvor det er afgørende for os at få nye amerikanske kæder ind som aftagere af vores produkter. Men så længe at dollaren er svag, er det vanskeligt at være konkurrencedygtige,« siger Lars Funder, Gumlinks administrerende direktør.

»Igennem nogle år har vi lagt så stor en del af vores salg som muligt over i euro. I dag oprettes alle kontrakter i euro. Problemet er bare, at selv om vi er beskyttede mod dollar-udsving på den måde, så er det skidt for vores amerikanske marked. Amerikanere, som handler med os, vil ikke acceptere, at prisen for dem bliver ved med at stige. Kortsigtet rammer det os ikke så hårdt. Men efter et stykke tid, kommer der en reaktion hos kunderne. Vi kan allerede nu mærke presset. Vores amerikanske kunder har kalkuler, som de skal leve op til. En svag dollar gør det sværere for dem at realisere de mål, de har for indtjening, dækningsbidrag og andre nøgletal. Den nuværende dollarkurs har gjort det 20 procent dyrere for dem at handle med os, så det er klart, at det skaber en reaktion,« siger han.

Kontraktproducent
Efter frasalget af mærkerne Stimorol, Dandy og V6 er Gumlink blevet en rendyrket kontraktproducent, der lever af at producere for andre mærkevareproducenter eller detailkæder. Flere af Gumlinks nuværende og potentielle kunder er børsnoterede amerikanske koncerner.

»Og de vil aldrig acceptere at tage et produkt ind, hvor de kommer til at betale en overpris, fordi de skal afregne i dollar,« siger Lars Funder.

Under ti procent af koncernens salg sker til dollar-markeder.

»Men det er stadig en en udfordring for os. Vi vil meget - også i USA og over for kunder, der handler i dollar. Men den nuværende dollarkursen gør det svært for en dansk virksomhed at øge salget. Holder dollaren det nuværende niveau i 2004, bliver det en alvorlig hæmsko for vores opdyrkning af det amerikanske marked,« siger Lars Funder.