Svært at vriste penge fra annoncehajer

Fupfirmaer. Med tirsdagens dom for bedrageri til direktør Lasse Schou er der ingen juridiske hindringer for, at virksomheder, der har købt værdiløe annoncer, kan få deres penge tilbage. Men det kan ifølge eksperter alligevel vise sig at være mere end almindeligt svært.

Juridiske eksperter er enige om, at tirsdagens bedrageridom over direktør Lasse Schou fra Dansk Tele Support A/S har stækket annoncehajernes færden frem over. Men dommen er ikke ensbetydende med, at de virksomheder, som har lidt tab, får deres penge tilbage.

- Hvis de går efter selskabet, og selskabet lukker ned eller ikke har nogen penge, så er et erstatningskrav rettet mod selskabet ligegyldigt, forklarer sagens anklager advokat Jan Henrik Hansen fra anklagemyndigheden ved Københavns Politi.

Dommen i Københavns byret i tirsdags resulterede ikke i erstatning på trods af, at direktør Lasse Schou fik rettens ord for, at hans forretningsmetoder er at sidestille med bedragi. Sagen blev nemlig kørt som en straffesag og i straffesager er det sjældent, at dommeren ønsker at tage stilling til erstatningskravet.

- Hvis erstatningskravet er for kompliceret til at tage med under straffesagen af den ene eller anden årsag, så er det meget naturligt, at det bliver udskudt til civile søgsmål, forklarer advokat Jan Henrik Hansen.

I retten i tirsdags lagde dommeren netop erstatningskravet ud til et civilsøgsmål og det er altså den vej, virksomhederne skal gå, hvis de ønsker deres penge tilbage fra Dansk Tele Support.

De jurister, som ErhvervsBladet har talt med, mener, at der er gode muligheder for at vinde sagen, men at få pengene igen er altså langt fra sikkert.

- De fleste vil have en god sag, for de kan henvise til en dom for bedrageri. Men det helt store spørgsmål er jo, om der er penge tilbage i virksomheden, forklarer jurist ved Håndværksrådet, Jeppe Rosenmejer.

Hvad med de andre annoncehajerNu er det desværre ikke kun Dansk Tele Support, som de seneste år har praktiseret annoncehajsmetoder. Det ved advokat Jørgen G. Jacobsen fra Brammer Advokater, der tidligere har repræsenteret en række virksomheder, som har forsøgt at få penge tilbage fra andre annoncehajer. Der de seneste måneder lykkes ham at indgå forlig tre gange og dermed skaffe cirka en fjerdedel af det tabte beløb tilbage til hans klienter.

- Jeg fornemmer, at annoncehajerne er blevet mere påpasselige. Alle har kunne fornemme, at den her dom var på vej og derfor har de været interesserede i at indgå forlig og få sagen ud af verden, forklarer Jørgen G. Jacobsen.

- Det bedste havde jo været, hvis dommeren havde taget stilling til erstatningskravet, så kunne vi bruge sagen helt konkret i et civilt søgsmål. Nu opfatter jeg dommen som en god løftestang for at gå i en dialog med de her firmaer i et forsøg på at få penge tilbage. Men man skal ikke gå ind med løftede arme og gøre sig forestillinger om, at alle pengene kommer trillende tilbage, siger advokat Jørgen G. Jacobsen.