Svært at fyre op for fyrværkeribranchen

Det er stadig svært at tjene penge for virksomheder i fyrværkeribranchen. I modsætning til tidligere år er enkelte af virksomhederne dog mere positive omkring fremtiden.

Øget kontrol og stramme regler gør stadig livet surt for fyrværkeribranchen, som de senere år har kæmpet med manglende indtjening.

Regnskabsåret 2006-2007 blev således endnu en fuser for branchen, hvis primære resultat samlet set faldt med mere end 20 procent. Det skyldes blandt andet stramme regler for import og kontrol med fyrværkeriet, som har øget omkostningerne for den sprængfarlige branche.

»Sikkerhedskravene til produkterne og transporten af produkterne ændrer sig hele tiden, og derfor har vi oplevet at stå med enorme uforudsete omkostninger,« siger formand for Fyrværkeriforeningen og direktør på Tinghøjgaard Fyrværkerifabrik, Michael Gram Larsen.

Det er især importørerne i branchen, som lider under de mange regler og kontrol af deres produkter. Ofte betyder det, at de kan stå med hundredvis af raketter, som ikke lever op til de danske myndigheders krav, selvom de har været kontrolleret i hjemlandet. Det kan de ikke sælge, og de skal samtidig bruge penge på at destruere det.

»Der er konstant kommet nye krav, så det har været umuligt at vide, om produkterne kunne godkendes,« forklarer Michael Gram Larsen.

Det er virksomheden Importa A/S enig i. Den overlever udelukkende, fordi den importerer tobak ved siden af.

Kun de få virksomheder, som producerer fyrværkeri til professionelt brug formår at holde skruen i sandet.

Sporer optimismeI modsætning til tidligere har branchen dog formået at vende den negative udvikling til et beskedent plus i sin bruttofortjeneste, og i fremtiden bliver det sandsynligvis lettere at navigere på markedet, spår brancheformanden.

Sikkerhedsstyrelsen vil nemlig samle at kravene til fyrværkeriet i én bekendtgørelsen, og styrelsen påpeger samtidig, at de fleste nye krav nu er trådt i kraft, så branchen ikke bliver mødt med nye af slagsen fremover.

Det betyder dog langt fra, at virksomhederne kan føle sig sikre.

Branchens salg afhænger nemlig af nytåret, og sidste år fik vejrudsigten skylden for et dårligt salg.

»Det virker komisk, men hvis de lover storm nytårsaften og advarer mod krudt, så kan vi mærke det. Vi sælger jo stort set ikke fyrværkeri på andre tider af året, så hvis ikke vi kan regne med til nytåret, kan vi ligeså godt dreje nøglen om, siger Michael Gram Larsen.

rib@erhvervsbladet.dk