Superlyd til fladskærmen er det nye hit

Danskernes vilde indkøb af flad-tv bliver nu suppleret af store lydsystemer, så biografoplevelsen i stuen bliver fuldendt. 2006 blev rekordår.

En god del af de danske hjem har efterhånden sikret sig et flad-tv.

Og nu er turen kommet til lydsystemerne, som for mange ikke kan blive professionel nok.

Sådan lyder meldingen fra Branchen for Forbrugerelektronik (BFE), der registrerer det samlede salg af forbrugerelektronik i Danmark.

2003 var første år, hvor BFE undersøgte salget af hjemmebiografsystemer i Danmark. Det år blev der solgt 65.000 stik. I 2004 var tallet 85.000 og i 2005 landede salget på 100.000 stk.

BFE har ikke afsluttet opgørelsen over salget i 2006, men kommunikationschef Finn Möbius fortæller til Business.dk, at man forventer at fastholder det rekordhøje niveau for 2005 igen i år.

"Den overordnede forklaring på det stigende salg er, at folk i højere grad vil bruge penge på god lyd. Folk har købt masser af fladskærme de senere år, og så føler de nu, at der er behov for ekstra lyd," lyder hans logiske forklaring.

At mange danskere har valgt at pumpe en del af friværdien ud i lydsystemer og fladskærme er også en klar tendens. Folk køber nemlig generelt dyrere produkter i dag end tidligere - for nogle kan det ikke blive stort nok.

"Der bliver også solgt mange rigtig store fladskærme. Indkøb af flad-tv har folk fokuseret på først - og nu vender de sig mod lyden. Mange mennesker ønsker den fuldendte biografoplevelse," konkluderer Finn Möbius.