Super Mario: Nintendos rockstjerne vil have plads på din smartphone

Det hører vist til sjældenhederne, at noget – eller nogen – får lov til at overskygge Apples rituelle lancering af en ny iPhone. Men det mest brølende bifald ved den seneste seance for at åbenbare iPhone 7 i september blev udløst af en bredt smilende japaner og en fiktiv blikkenslager i fuldt firspring.

Spildesigneren Shigeru Miyamoto i selskab med sin mest populære karakter, Super Mario. Foto: Felix Ordonez/Reuters
Læs mere
Fold sammen

Shigeru Miyamoto er måske ikke verdensberømt i ethvert hjem, men han er »far« til Super Mario, hovedfiguren i nogle af tidernes mest populære computerspil fra japanske Nintendo. Nogle kalder Miyamoto spilindustriens svar på Walt Disney eller Steven Spielberg. Blandt spiludviklere betragtes han som en guru.

Som den kreative hovedkraft i Nintendo har den snart 64-årige japaner spillet en central rolle i den japanske virksomheds udvikling fra en fabrikant af traditionelle spillekort til en af de førende producenter af computerspil og spilkonsoller. Som sådan har han flere gange reddet Nintendo ud af svære stunder med sine spilkreationer.

Og det er her hans optræden ved iPhone 7-lanceringen kommer ind i billedet. Super Mario tager nu springet fra spilkonsol til smartphone – i første omgang iPhone fra december i år. Det kan blive et vendepunkt for Nintendo, der ellers indtil sidste år afviste at gå ind på smartphone-området, fordi man frygtede at miste kunder til sine egne spilkonsoller.

I mellemtiden har et vist Pokémon Go-fænomen fået Nintendo til at vågne op. Håbet er nu, at »Super Mario Run«, det første mobilspil med Mario, med tiden vil friste smartphone-brugere over på Nintendos spilkonsoller. Og dem trænger Nintendo hårdt til at sælge flere af.

Shigeru Miyamoto begyndte hos Nintendo i 1977 og har tilbragt hele sit arbejdsliv hos spilfirmaet uden tilsyneladende at miste sin fascination af leg. Det er stadig det kreative indhold mere end teknisk blændværk, der driver hans værk. Og mange af hans mest populære spil – »The Legend of Zelda«-serien er et andet eksempel – har han hentet inspiration til i sin barndoms udflugter på egen hånd. Han voksede op uden fjernsyn – det fik familien først, da han var 12 – og lavede selv sit eget legetøj. Senere blev det netop det selvlavede legetøj, der sikrede ham jobbet i Nintendo, hvor han var med fra computerspilverdenens spæde begyndelse.

Trods den rockstjerneagtige tilbedelse i spil-industrien foretrækker Miyamoto at holde lav profil i hjemlandet. Det hævdes, at når han går på gaden i Japan, bliver han sjældent genkendt – andet end af udenlandske turister.