Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Finalen i amerikansk fodbold er sættes i gang i aften, og i morgen skal regnskabet gøres op især for værtsstaten Arizona, der lagde stadion til årets største sportsbegivenhed i USA – denne gang kampen mellem Seattle Seahawks og New England Patriots
Arizona vil formentlig kunne få en tiltrængt økonomisk indsprøjtning på 500 millioner dollar, mens selve værtsbyen Glendale uden for Phoenix vil komme til at tabe penge på begivenheden. Men for tusinder af amerikanske virksomheder betyder årets finale – Super Bowl som det hedder – muligheden for at hente en stor fortjeneste.
Over 170 millioner amerikanere ser finalen i TV, og ud over spillet er der reklamerne, som der bliver lagt ekstra meget arbejde i. De er legendariske, og de bliver ofte set af millioner flere måneder efter, at kampen er slut. Denne gang er der solgt for over 350 millioner dollar reklamer til TV, og den mest kendte er selvfølgelig ølvirksomheden Budweisers reklame om den nuttede hundehvalp af racen golden retriever, der har hestevenner, som beskytter den mod livet på landet.
30 sekunders reklame koster 4,5 millioner dollar under Super Bowl-kampen, og virksomhederne står i kø for at få del i sendetiden af den simple grund, at der er millioner af amerikanere, der faktisk ikke gider se kampen, men som tænder alligevel i pausen for at se reklamerne. Så der er en betydelig gevinst ved at være med i eliten af selskaber, der får del i sendetiden.
Billetterne er selvfølgelig udsolgt, selv om gennemsnitsprisen for en billet er næsten 5.000 dollar. En enorm sum penge, der selvfølgelig dækker over enorme forskelle. Men det er dyrt, meget dyrt at følge afslutningen på den amerikanske fodboldsæson. I år er der sat ekstra penge af til begivenheden, fordi man ganske enkelt frygtede en terroraktion på baggrund af de seneste begivenheder i Frankrig og Belgien. Der var udkommanderet enorme politistyrker og antiterrorkorps for at forsøge at forhindre et sådant angreb.
Men får byerne så pengene igen? Spørgsmålet gælder især en del af de fire milliarder dollar, som Phoenix har investeret i byen siden 2008. Phoenix måske. Glendale desværre ikke. De fleste opgørelser viser, at det i det lange løb er en underskudsforretning at være vært for Super Bowl. Staten Arizona venter til gengæld et overskud.
Det samme gør den største hovedby Phoenix, der ligger lige ved siden af begivenheden, selv om det for denne by er svært at opgøre indtægter og udgifter, fordi en del af de penge, byen har investeret, alligevel skulle have været brugt på infrastruktur.
Bydelen Glendale nordvest for Phoenix, som er den egentlige værtsby ved kampen, har de seneste år satset meget stærkt på at blive sportsby nummer ét i området og har investeret og investeret i store stadioner. Det er også lykkedes for byen at få udlejet nogle af sine sportfasciliteter til amerikanske sportsklubber, som skal bruge træningsfasciliteter om foråret. Disse sportsklubber kommer for eksempel fra Chicago, hvor vinteren er hård og lang.
Men det har ikke helt hjulpet på byens økonomi, fordi sportsarrangørerne efterhånden stiller så store krav. Især til en værtsby for Super Bowl, hvor nogle af kravene er, at byen betaler for politi, sikkerhed og fri parkering. Desuden er der krav om golffaciliteter og bowlingbaner i området og selvfølgelig catering-virksomheder.
To byer, der vil få en sidegevinst, er selvfølgelig Phoenix selv, der har hoteller, restauranter og biografer og andet, der skal til for huse den fest, det er for folk at komme til byen og opleve kampen. Og desuden Las Vegas, der ganke vist ligger meget langt fra Phoenix, men som både direkte og indirekte får indtægter på folks trang til at spille på kampen. Alene kasinoerne venter et overskud på op mod 20 millioner dollar på den forretning.
Og så lige et par andre tal, der sætter kampen i perspektiv.
Der bliver spist 14 milliarder burgere under kampen, og der bliver solgt for 12 milliarder dollar T-shirts, bolde og andre former for souvenir og fan-udstyr. For ikke at nævne de milliarder af kyllingevinger, der traditionelt bliver fortæret under kampen på stadion eller ude ved TV-skærmene – også i udlandet. For kampen transmitteres til 130 lande direkte. Også til Danmark. Men det er en helt anden historie.