Sun-Air fløj sikkert ind i det nye regnskabsår

Ejeren af luftfartsselskabet Sun-Air of Scandinavia, Niels Sundberg, kunne se adskillige skyer i horisonten, inden Billund-virksomheden

fløj ind i det nye regnskabsår.



Stigende omkostninger og priser samt lavprisselskabernes fremgang var nogle af dem.





baggrund af de dystre forventninger kan Sun-Air være tilfreds med det regnskabsår, der sluttede 30. september i fjor.





Omsætningen er ganske vist faldet over 17 mio. kroner, hvilket dog kan forklares med, at der i modsætning til året

før ikke er handlet fly, og overskuddet før skat er faldet med fire millioner til 19,4 mio. kroner.



I forhold til

de miserable regnskaber blandt de større aktører inden for luftfarten har det effektive selskab med den fleksible flåde

på ni fly formået ikke for alvor at tabe højde.



Ruteflyvningen fra Billund og Aarhus til nordiske og britiske destinationer

udgør med en stigning fra 129,5 til 141,9 mio. kroner langt den største del af omsætningen.



Trods pres

på billetpriserne er resultatet af den primære drift kun faldet med godt 500.000 kr. til 11,2 mio. kroner på rutetrafikken.





Sun-Air åbner i dag en rute mellem Billund og Düsseldorf i Ruhr-området med to daglige afgange.



I foråret

2003 åbnede en ny rute mellem Aalborg og Oslo.



Udover at forlænge franchiseaftalen med den faste partner, British Airways,

i yderligere tre år blev 25 års jubilæumsåret brugt til at indlede et codeshare-samarbejde med Finnair, så

de to selskabers tider passer sammen.



Niels Sundberg tager på forhånd luften ud af forventningerne til dette regnskabsår,

idet resultatet af de første måneder bærer præg af, at konkurrencen er yderligere skærpet. På

ruterne til Stockholm og Oslo er Sun-Air i konkurrence med Maersk Air og det hollandske lavprisselskab, JetsSky, har meldt sin ankomst

på disse ruter fra begyndelsen af februar.