Sulten efter gode hjørner

Beliggenheden betyder alt for 7-Eleven, som på ti år nået op på 33 butikker i København. I de kommende år skal der ekspanderes kraftigt, og nu er kæden gået på jagt efter flere gode hjørner.

Sulten efter gode hjørner - 1
Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
7-Eleven vil udvide i Danmark. Forbilledet er Japan. I millionbyen Tokyo kan man ikke gå mange meter uden at støde på et gadehjørne med en 7-Eleven butik.

På samme måde skal det være i Danmarks hovedstad. 7-Eleven skal fortsætte sin ekspansion i takt med, at der kan findes egnede beliggenheder til nye butikker.

De nuværende 34 butikker vil inden for en årrække blive fordoblet, hvis det står til adm. direktør Christian Hoff, der de seneste tre år har stået i spidsen for 7-Eleven Danmark A/S.

»Vi har p.t. 33 butikker i København, og jeg mener godt, at vi kan åbne cirka 30-40 nye butikker i København løbet af de næste fem-ti år. Med det nuværende koncept er der plads til cirka 100 butikker i Danmark, og vi satser primært på København, hvor butikkerne skal ligge tæt. Vi tror meget på en større koncentration af butikker i city,« siger Christian Hoff.

Den internationale kioskkæde åbnede den første butik herhjemme i 1993 på Trianglen i København. Siden er det gået stærkt for kæden, der er et typisk eksempel på internationaliseringen af detailhandelen. Konceptet er amerikansk, men ejes i dag af japanere. I Norden har den norske købmand Odd Reitan via Reitan Handel den såkaldte masterfranchise og driver forretningen i Norge, Sverige og Danmark.

Det går godt for kæden, som drives efter et uhyre stramt, men velprøvet butikskoncept. Omsætningen i 2004 på dansk grund er budgetteret til cirka 450 mio. kr., fordelt på de nuværende 46 butikker i København, Århus, Aalborg, Odense og Roskilde.

Beliggenhed er alt
Fem gange er der åbnet en butik på dansk grund, som senere måtte lukke igen på grund af manglende omsætning. Det seneste eksempel var Torvet i Hillerød.

»Vi manglede 25 procent i at nå den ønskede omsætning, fordi butikken lå 25 meter forkert i forhold til trafik- eller menneskestrømmen. Vi havde desuden fraveget vores normale princip om, at 7-Eleven altid skal ligge på et gadehjørne. Det gik altså heller ikke. Eksemplet understreger, at beliggenheden simpelthen betyder alt,« siger Christian Hoff.

Netop jagten på den gode beliggenhed betyder også, at ekspansionen i København måske ikke går helt så hurtigt, som direktøren kunne drømme om. Intet overlades til tilfældighederne, når en ny butik skal placeres. Og det grundige forarbejde tager tid.

»Vores kunder er impulskunder. Man går normalt ikke i 7-Eleven med en lang indkøbsseddel i hånden, måske bortset fra om søndagen. Vores butikker holder åbent nat og dag, og de tiltrækker forskellige kundegrupper over døgnet og i løbet af ugen. Butikkerne skal kunne en masse ting på samme tid, og det stiller store krav til beliggenheden,« forklarer direktøren.

Den enkelte butik drives af en franchisetager, altså en selvstændig købmand, der har ansvaret for salget og driften. Men butikkens placering samt indgåelse af lejekontrakten sørger 7-Eleven Danmark A/S for - hvorefter købmanden betaler en løbende franchiseafgift.

Hele konceptet er afhængigt af, at placeringen er den rigtige.

Butikken skal ligge lige dér, hvor pensionisterne henter deres ugeblade om torsdagen, hvor de unge kommer forbi fredag nat, hvor den sultne forretningsmand henter et hurtigt mellemmåltid, og hvor de travle børnefamilier ordner indkøbene søndag eftermiddag.

Kunst og videnskab
»En god beliggenhed er utroligt svær at definere. Det er både kunst og videnskab. Og i den sidste ende plejer jeg altid at sige, at man skal stole på sin fornemmelse i maven. Men desuden har vi nogle helt faste principper for placeringen,« forklarer Christian Hoff.

Øverst på listen står som nævnt, at butikken skal ligge på et gadehjørne. Af den simple grund, at butikken dermed er synlig fra to retninger.

»Dernæst ser vi på, om vi kan overtage en eksisterende omsætning fra en kiosk eller købmand, altså overtage en eksisterende butik. I samarbejde med Stockmann-Gruppen A/S har vi kortlagt hele Købehavn og delt byen op i områder efter befolkningstæthed, gennemsnitsindkomst og så videre. Det er oplysninger, der indgår i arbejdet med at placere nye butikker,« siger direktøren.

Analysearbejdet omfatter en lang række parametre - herunder placeringen af skoler, erhvervsvirksomheder og så videre. Samt trafiktællinger, så man kender antallet af biler, cykler, fodgængere, busser og så videre. Trafik giver omsætning. Den butik i Danmark med størst omsætning ligger således på Rådhuspladsen.

Den enkelte butik indrettes, så der typisk er 100 kvadratmeter til butikken plus 50 kvadratmeter til varelager. Og så er der et forbløffende stort antal varer på hylderne. Dels typiske impulsvarer, kager, fast food, sodavand og slik. Dels købmandsvarer, som er placeret lidt dybere inde i butikken. I alt over 1600 varenumre - hvilket er mere end hos eksempelvis Netto.

Koncept kan udvides
»Med det nuværende koncept er der efter min mening plads til cirka 100 butikker i Danmark. Men man kan udvide konceptet og få plads til flere. I andre lande har kæden f.eks. også salg af billetter til koncerter, teater og så videre. Nogle steder fungerer man som posthus og tilbyder tøjvask. Men i Danmark har vi i forvejen mange specialbutikker,« mener Christian Hoff.

7-Eleven har allerede afprøvet nogle nye koncepter, men uden den store succes. Man havde bl.a. tre forsøgsbutikker i forbindelse med Hydro Texaco tankstationer, men de er alle lukket.

»Tankstationerne ligger normalt placeret andre steder end vores butikker, så dem opfatter vi ikke som direkte konkurrenter. Vi møder primært konkurrence fra kioskerne, bl.a. fordi de ikke altid overholder loven og derfor kan sælge til lavere priser. Men generelt betyder det ikke så meget for os, hvilke butikker, der i forvejen ligger i området. Vi tror på, at vores koncept er så stærkt, at vi kan overleve i konkurrence med andre,« siger en selvsikker Christian Hoff.

Ofte vil det for ejeren af en velbeliggende hjørneejendom være en fordel at få 7-Eleven som lejer. Dels betales huslejen ikke af den lille købmand, men af 7-Eleven Danmark A/S. Dels er butikskæden villig til at betale en høj husleje for den rigtige placering.

»Generelt betaler vi nok en meget høj kvadratmeterpris - og er villige til det. Men det betyder ikke, at man kan få os til at betale hvad som helst for en god placering. Lige nu er lejen på Strøget i København kommet op i et leje, hvor de er svært at være med. Lejen kan blive så høj, at vi står af. Vi betaler ikke to mio. kr. om året for 100 kvadratmeter butik,« siger Christian Hoff.