Succes for værft - og så i Danmark

Vel er der langt fra Aalborg Værfts produktion af store luksusfærger i begyndelsen af 1980erne. Og vel er der lige så

langt fra Danyards bygning af store kemikalietankskibe i 1990erne.


Men Danish Yacht i Skagen er alligevel et vidnesbyrd om, at

dansk værftindustri langt fra er død. Den står måske endda over for en ny opblomstring. Blot er markedet,

kunderne, størrelsen og materialerne anderledes end i den danske værft-epokes højtid.


I hvert fald går

det strygende for Danish Yacht i Skagen, der blev etableret så sent som i 1988 af skibstømreren Jesper Faurholt under

navnet Skagen Yachtværft ApS.


Værftet afleverede kort før jul sin første store luksusbåd på

110 fod, men endnu tre øvrige luksusbåde er at finde i ordrebogen, som sikrer beskæftigelsen for de 85 ansatte

og et ukendt antal medarbejdere hos underleverandører frem til udgangen af 2003.


Ordreindgangen har gjort det nødvendigt

at udvide produktionsfaciliteterne på Skagen Havn med 4.000 kvm. Arbejdet går i gang i denne måned.


Jesper

Faurholt ejer fortsat værftet - nu sammen med direktør Jørgen Philip Sørensen, Falck/Group4, som også

sidder i bestyrelsen.


Ledelsen har ikke travlt med at skaffe nye ordrer i hus. Først skal produktionen af de nye ordrer

på skinner, men Jesper Faurholt har store forhåbninger til markedet for luksusyachts. Det bearbejdes gennem en samarbejdsaftale

med selskabet Royal Denship, som ejes af Peter Johansen, der var grundlægger af lyskoncernen Martin Gruppen.


Det er Royal

Denship, der finder kunderne ude i den store verden, og det er vel at mærke kunder med mere end syv rigtige på Lotto-kuponen

i baglommen.

Stor katamaran

Bådene fra Skagen er luksusbåde med stort L, men de er ikke ens. Blandt de både,

nordjyderne skal i gang med, finder man en katamaran. Det er en sag med 40 meter lange pontoner. Masten er 46 meter høj. Der

er tale om verdens største katamarantype. Som mere traditionelle værfter arbejder Danish Yacht også i stål,

men katamaranen fremstilles i nye kunststofmaterialer, hvor kulfibre og epoxy blandes i en kompositkonstruktion. Hvorvidt man kan

kalde dette nichemarked for et værftseventyr, ønsker Jesper Faurholt ikke at udtale sig om.


- Her og nu ser det

godt ud, og vi håber selvfølgelig, at vi også ud i fremtiden kan komme til at bygge luksusyachter, men ellers er

det min holdning, at der altid vil være noget at lave for en virksomhed, der har evnen og viljen til at fremstille kvalitet.

Der vil altid være kunder til kvalitet, lige meget hvordan tiderne så i øvrigt er, fastslår han.