Strid om reklamekoncept

Forbrugerombudsmanden modsætter sig, at reklamefirma kan sælge privates adresser til firmaer.

Der er lagt op til et bittert opgør, når forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen i den kommende uge mødes med Post Danmark og TDC Forlag i Sø- og Handelsretten om det succesfulde reklameselskab Interessebank Danmark.

Interessebank Danmark, der er en joint venture mellem Post Danmark og TDC Forlag, slog sig i august 2000 stort op på at tilbyde danskerne reklamer inden for bestemte kategorier, og i dag har 180.000 danskere tilmeldt sig tjenesten.

Den nye bestemmelse i markedsføringsloven har den ene undtagelse, at man kan modtage reklamer fra firmaer, som man selv har givet lov til det.

Når folk tilmelder sig og krydser for eksempel "sport" af som interesseområde hos Interessebank Danmark, giver de tilladelse til, at alle firmaer inden for den kategori kan købe ens adresse hos Interessebanken og efterfølgende fremsende reklamer til ens postkasse.

Men den går ikke, siger forbrugerombudsmanden. Han mener, reglerne skal tolkes sådan, at man som forbruger skal give sin tilladelse til hver enkelt virksomhed. Man kan altså ikke bare give en generel, om end begrænset, tilladelse til Interessebanken.

Dommen ventes først at falde i løbet af nogle uger.

Ritzau