Stor rejsearrangør skipper danske navne

Læs mere
Fold sammen
Danmarks næststørste rejsearrangør, Kuoni Danmark, vil styrke sin position på det danske marked ved at halvere

antallet af firmanavne. De kendte danske firmanavne Alletiders, Dane Tours og Kisbye lægges på hylden, og i stedet samles kræfterne

om to firmanavne: Apollo og Kuoni.


Kuoni Danmark ejes af en af verdens største rejsearrangører, schweiziske Kuoni.

For ca. tre år siden drog selskabet på en større indkøbstur i Danmark og opkøbte en række danske

rejsearrangører.


I dag er det dominerende firma på det danske feriemarked MyTravel med bl.a. Spies og Ving, som

sidste år solgte ferierejser til 417.000 danskere. Kuoni havde 261.000 danske ferierejsende, mens Star Tour havde 172.000 danske

ferierejsende.



Enklere

Kuoni Danmark, der er Danmarks største arrangør af pakkerejser med rutefly, sender

nu sit store vinterkatalog på gaden, og samtidig ændrer man selskabets struktur, så det bliver enklere for kunderne

at overskue.


Ifølge adm. direktør Peter Kisbye vil færre firmanavne betyde større overskuelighed,

hurtigere ekspedition og bedre service.


Kuoni skal sælge fleksible ferierejser, som foregår med rutefly.


Apollo

skal sælge charterrejser, hvor kunden køber en færdig pakkerejse. Chartergæsterne rejser bl.a. med Kuonis

eget flyselskab, Novair i Sverige.


- Det bliver en stor opgave at kommunikere budskabet ud, og derfor skifter vi navnene stille

og roligt. Det vil i hvert fald tage 12-18 måneder, vurderer Peter Kisbye.


Han tilføjer, at de hidtidige firmanavne

Alletiders, Dane Tours og Kisbye Rejser ikke sælges til salg.



ChartermarkedetOm feriemarkedet siger han:


- Det

traditionelle chartermarked vil stagnere og måske endda falde. Kunderne søger i højere grad fleksible løsninger

og individuelle ferierejser, og kultur, natur og oplevelser bliver stadig vigtigere.


Rejsebranchens kunder følger ikke

længere et fast mønster. Den ene gang vil de selv tilpasse rejsen, den næste gang ønsker de at købe

en charterrejse, hvor alt er pakket og klart.


Samtidig søger flere og flere kunder ifølge Peter Kisbye væk

fra de store koncepthoteller. De bliver mere individuelle og vil hellere bo på små familiehoteller.


Kuoni koncernen

oplevede for første gang i 2001 at have underskud, og også i Skandinavien fik koncernen røde regnskabstal. Peter

Kisbye forventer dog, at Kuoni Danmark allerede i år får rettet op på økonomien og i 2003 får overskud.


Han

fremhæver, at selskabet dels har reduceret antallet af rejser, og dels står stærkt på fjernrejsemål,

mens konkurrenterne koncentrerer sig om nære rejsemål.