Stor forskel på flypriser

Med SAS' nye højere lavpriser er der blevet ekstra besparelser at hente på flyrejser ud i Europa. Omvendt ser både SAS og analytikeren en decideret dårlig forretning i Maersk Airs flyvninger til Bruxelles.

Der kan være tusindvis af kroner at spare på flyrejser ud i Europa. Og med SAS' prisstigninger på flyvninger til og fra København kan der være yderligere penge at hente for erhvervsmanden, der skal til møde i udlandet.

Et konkret eksempel med bestilling af en flyrejse til Bruxelles i morgen (bestilt i går, red.) med afrejse fra morgenstunden og hjemkomst samme aften viser, at der kan spares knap 3.500 kr., hvis man flyver med Maersk Air frem for SAS. Bruxelles er en af de hyppigst brugte destinationer for danske forretningsfolk.

Der er dog en ganske logisk forklaring på prisforskellen, påpeger informationschef Troels Rasmussen fra SAS.

»Sådan vil det være nogle gange. Til gengæld har vi flere afgange, hvilket betyder, at man er sikker på at kunne komme hjem, selv om mødet trækker ud. Fleksibilitet koster nu engang. Det er jo heller ingen kunst at sælge en billet til knap 1.200 kroner, hvis det blot gælder nogle få sæder,« siger han.

En dårlig forretning
Med sit nye koncept med lavpris med mulighed for tilkøbte ydelser tilbyder Maersk Air med to dages varsel returbilletter til Bruxelles for 1.122 kr. inklusiv skatter og afgifter på 422 kr. Derudover flyver også SN Brussel Airlines, det tidligere Sabena, til Bruxelles for 3.888 kr.

Til gengæld mener Troels Rasmussen, at flyvningerne til Bruxelles er en dårlig forretning for Maersk Air.

»Med skatter og afgifter for knap 500 kroner, nej, så tror jeg ikke, det er nogen særlig god forretning. Medmindre man altså kan sælge hovedparten af billetterne til en højere pris,« siger han.

Luftfartsanalytiker Steven Brooker fra Alfred Berg har samme syn på sagen:

»Med 700 kroner tilbage efter skatter og afgifter kan det ikke være de billetpriser, der skaber en god forretning for Maersk Air,« siger han.

Hos Maersk Air fastholder man, at ruten til Bruxelles er en overskudsforretning..

Ud fra de samme kriterier om udrejse og hjemkomst på torsdag kan den forretningsrejsende spare 4.250 kr. på en tur til Düsseldorf, hvis man er indstillet på at flyve med lavprisselskabet V-bird til lufthavnen i Niederheim, der ligger ca. 40 minutter fra selve Düsseldorf.

På ruten fra København til Wien flyver de to Star Alliance-medlemmer SAS og Austrian Airlines uden konkurrence fra lavprisselskaberne, og der er kun beskedne prisforskelle.