Stor efterspørgsel sikrer overskud i mikro-bryggeri

Berusende. Gourmetbryggeriet solgte i løbet af sit første leveår over én mio. flasker øl på det hårde marked, som op mod 90 mikro-bryggerier i dag kæmper om.

Trods store investeringer og en intens konkurrence formåede mikro-bryggeriet Gourmetbryggeriet at tjene et solidt overskud hjem allerede i sit første leveår.

Resultatet før skat lyder på 2,5 mio. kr. for regnskabsåret 2005/06, hvor nettoomsætningen nåede 9,9 mio. kr.

Flotte tal i en branche, hvor der på grund af de store omkostninger med at etablere bryggerier gerne går flere år, før tingene hænger sammen økonomisk.

Succesen for Gourmetbryggeriet er baseret på en stærk efterspørgsel, som har betydet, at bryggeriet har kunnet køre næsten konstant på sin maksimale produktionskapacitet gennem hele regnskabsåret.

Dette til trods for, at kapaciteten er blevet forøget fire gange, så der nu kan produceres 12.000 hektoliter om året.

Derudover har Gourmetbryggeriet nydt godt af, at man har investeret i brugt bryggeriudstyr.

Dermed har investeringer og afskrivninger ikke været så høje som hos andre bryggerier, der har købt helt nyt og dermed dyrere udstyr.

- De samlede investeringer er på omkring otte mio. kr., og selv om det er mange penge, er det mindre, end hvis vi havde investeret i nyt udstyr. Besparelsen her har hjulpet overskuddet, som vi er meget glade for, på vej, forklarer Jens Løgstrup, bestyrelsesformand for Gourmetbryggeriet.

Klar til minibørsenDen succesfulde entre på det danske marked, hvor Gourmetbryggeriets produkter står på hylderne i alle større supermarkedskæder, har nu fået bryggeriet til at spejde mod udlandet.

Fra nytår får man en øl ind i cirka 200 norske butikker, og på sigt er det planen at indtage også det svenske marked. Derfor forbereder man i øjeblikket en aktieemission med henblik på at blive optaget på minibørsen First North. Den skal løbe af stablen indenfor et par uger.

Efter planen skal emissionen rejse 45 mio. kr., som skal bruges til at etablere en ny og markant større produktion. I første omgang skal kapaciteten øges til 30.000 hektoliter, men over tid skal bryggeriet op og kunne fremstille 100.000 hektoliter øl om året, hvis salget udvikler sig som håbet.

- Vi ser nogle store muligheder fremover, både i Danmark, Norge og Sverige. Det kræver større kapacitet at indfri disse, og derfor går vi på First North for at hente den nødvendige kapital, siger Jens Løgstrup.

Han har købt sig ind i Gourmetbryggeriet, der oprindeligt blev startet af Michael Knoth og Lars Dietrichsen. Førstnævnte brygger øllet, mens sidstnævnte står for at sælge det, og indtil videre har makkerparret altså haft stor succes med deres bryggeri.

Ikke desto mindre forventes både omsætning og overskud at stige markant i indeværende år, hvor der samle set kan produceres mere end sidste år. De konkrete forventninger hemmeligholdes indtil prospektet i forbindelse med First North-notering offentliggøres.