Større indtjening i Odense Marcipan

Læs mere
Fold sammen
Odense Marcipan A/S er markedsleder i Norden på marcipan-produkter til både private og til bageribranchen, og selv om

produktionen i 2003 faldt med seks pct., og omsætningen dermed også faldt, så lykkedes det at forbedre resultatet

før skat fra 20,1 mio. kr. til 24,0 mio. kr. Resultatet var dog ikke så godt som forventet, kan man læse i virksomhedens

ledelsesberetning for 2003.



- Vi har i de sidste fire år investeret omkring 100 mio. kr., bl.a. i en øget automatisering

af produktionen, og det begynder vi nu at se resultaterne af i form af en større produktivitet, siger adm. direktør Peter

Eriksen Jensen. - 56 pct. af vores produktion går til eksport til Norge og Sverige som de største eksportmarkeder, så

vi kan godt mærke, at både den svenske og norske kroner har været svækket, og samtidig er bageribranchen,

som er et af vores store markeder, stagnerende med en tendens til fald. Odense Marcipan A/S ejes af den norske Orkla-koncern, som

et led i effektiviseringerne har flyttet produktion af marcipan fra Sverige til Odense, og hvis danske selskab, Orkla DK A/S samtidig

har overtaget Odense Marcipans aktier i det associerede selskab Maltcentralen.

Skærpet konkurrence

- Vi kan mærke

en skærpet konkurrence på marcipan-og nougatprodukter ikke mindst fra tyske producenter. Men vi kan dog glæde os

over, at det er lykkedes os at vende et faldende marked for disse produkter til en stigning, siger Peter Eriksen Jensen. Det er bl.a.

sket igennem udvikling af nye opskrifter med brug af marcipan, som forbrugerne kan hente hjem fra Odense Marcipans hjemmeside.



-

Vi eksporterer også til en del andre lande end den skandinaviske, og bl.a. har vi fordoblet vores salg i USA, hvor forbrugerne

udover at hente opskrifter ind via hjemmesiden derovre også kan bestille marcipanen til direkte levering derhjemme, siger direktøren.





Disse meget målrettede markedsføringsinitiativer vil blive fortsat fremover over for private forbrugere for dels

at øge markedsandelene og dels at bevare førertrøjen på de nordiske markeder.