Stilladsreklamer mod nye højder

Vækst. Et øget fokus på stilladsreklamer og en større fragmentering på tv-markedet betyder, at den største udbyder af stilladsreklamer vokser med 35 procent.

Stort er godt. Sådan tænker flere og flere annoncører tilsyneladende, og derfor vælger de i stigende omfang at investere i stilladsreklamer. Hos City Reklame, der er landets største udbyder af stilladsreklamer, har man det seneste år oplevet en markant vækst, og det skyldes blandt andet, at det er blevet sværere at trænge igennem på tv, mener direktør Allan Donde Christensen fra City Reklame.

- Vi vokser 30-35 procent i forhold til sidste år. Det skyldes især, at fokus er øget markant, og fordi man oplever større fragmentering på print- og tv-markedet, som er blevet mere støjende. Derfor kanaliserer annoncørerne deres indsats over på nye medier, siger han.

En af de annoncører, der ofte bruger stilladsreklamer, er Coca Cola, og her er man ikke i tvivl om værdien af de store reklamer. Men Jens Jermiin, der er reklame- og mediechef hos Coca-Cola Nordic, påpeger alligevel, at hvis man vælger at satse på stilladsreklamer, bør man lave en kampagne, der passer til mediet frem for blot at blæse en printannonce op.

- Det er altid en imponerende eksponering, hvis man griber det rigtigt an. Stilladsreklamen inviterer til at gøre brug af eksempelvis 3D-virkemidler eller mekaniske løsninger, der skaber bevægelser, og i nogle tilfælde kan du bruge lyd. Der er masser af eksempler på kreative løsninger, som man ikke kan gøre brug af i andre medier, siger han.

Coca Cola har tidligere gjort brug af både tredimensionelle løsninger såvel som mekaniske, og det har givet gode resultater.

Eksempelvis lavede virksomheden sidste år en stor julekalender, som var en mekanisk løsning, der blev blæst op i 450 kvadratmeter, og virksomheden beklædte også et spir med en colaflaske, så den på den måde blev et af Københavns tårne.

Det handler om at udnytte det pågældende stillads rigtigt, og derfor bør en annoncør kigge grundigt på placering og typen af stillads, inden man vælger en kreativ løsning. Hvis kampagnen er rigtig, opnår man nemlig meget mere end bare en reklame, som folk ser, mener Allan Donde Christensen.

- Hvis man bruger mediet rigtigt, kan man skabe en masse snak i byen, som så skaber ekstra pr, fordi det stadig er relativt nyt herhjemme. I udlandet er det kæmpestort, og det har stadig et stort potentiale herhjemme, siger Allan Donde Christensen.

Det handler om at lave en stilladsreklame, der udnytter stilladsets form og placering, og samtidig er det vigtigt at have et stort og klart budskab, der sikrer, at modtagerne når at registrere det i den korte tid, de som regel har til at kigge på det. Derfor skal man nøje tænke over placering af tekst og billeder, men først og fremmest handler det om at finde det rigtige stillads. De mest populære steder er store pladser og torve samt trafikale knudepunkter, hvor man samtidig skal sikre, at bilisterne kører imod reklamen, så de dermed bedre kan se den.

Derudover skal de kreative hos reklamebureauerne være modige nok til at tænke anderledes og turde satse stort, mener Jens Jermiin.

- Det er et stort medie, og det fortjener store tanker, og de store brands som eksempelvis vores skal gøre brug af dem. Det er jo også med til at give byen noget liv, som man ellers ikke ville have, påpeger Jens Jermiin.