Stiger prisen på olie på torsdag?

Prisen på olie kan stige betydeligt på torsdag, hvis OPEC-landene bliver enige om at skære deres produktion ned. Der er dog stor usikkerhed om det sker.

Torsdag afvikler OPEC sit 166. møde og alt tyder på, at det bliver et nervepirrende et af slagsen. Med en oliepris, der er faldet 30 procent på et halvt år, er mange OPEC-lande under pres.

Nos Nordea venter aktieeksperten Michael Borre en reduktions af OPEC’s produktionskvote, men usikkerheden op til mødet er stor.

"Det kan give gode investeringsmuligheder hvis man positionerer sig rigtigt," siger Michael Borre.

De 12 lande i OPEC står for omkring 40 procent af verdens olieforsyning og kører for tiden efter en produktionskvote på 30 mio. tønder olie om dagen. Kvoten er en samlet kvote for hele OPEC hvilket er en ændring fra tidligere hvor hvert enkelt land havde individuelle kvoter. OPEC har ingen officiel målsætning for olieprisen, men det antages, at kartellet sigter mod en oliepris på 100 dollar pr. tønde. Den nuværende oliepris på ca. 75 dollar pr. tønde, er således markant lavere end den uofficielle målsætning.

Det store fald i olieprisen siden juni skyldes en kombination af faktorer. Efterspørgslen fra Europa og Kina har vist sig svagere end ventet. Samtidig er udbuddet af olie steget.

OPEC selv har produceret mere end sin målsætning på 30 mio. tønder olie om dagen, og produktionen fra USA og Rusland har også været højere end ventet. Resultatet er en oliepris, der er styrtdykket.

Den lave oliepris sætter flere OPEC-lande under voldsomt pres. Lande som Iran, Venezuela og Libyen har brug for en oliepris over 100 dollar pr. tønde for at deres statsbudgetter hænger sammen. En oliepris på bare 75 dollar pr. tønde er ensbetydende med store underskud for disse stater, og er derfor ikke holdbar i længden. Også Rusland, som ikke er med i OPEC, er dybt afhængig af oliepenge for at få statsbudgettet til at hænge sammen.

Hvad bliver resultatet af OPEC-mødet så?

"Spørger man olieanalytikerne tror halvdelen at det ender med en reduktion af produktionskvoten. Den anden halvdel tror ikke, at OPEC kan blive enige om en reduktion i produktionen," siger Michael Borre.

Specielt Saudi Arabien ser ud til at have det helt fint med en lav oliepris i en periode. Det kan presse amerikanske producenter af skiffergas og olie ud af markedet da mange af disse producenter har høje produktionsomkostninger. Derfor kan Saudi Arabien se en fordel i at acceptere den lave oliepris indtil konkurrencen fra USA er kvalt. Andre lande som Iran, Venezuela og Libyen har mere hastværk med at få olieprisen op.

Hos Nordea vurderer de, at analytikerkorpset undervurderer OPEC’s vilje til at fremtvinge en højere oliepris.

"Derfor er det mest sandsynlige scenarie i vores øjne, at OPEC trods alt bliver enige om at sænke den daglige produktionskvote med 1 til 1,5 mio. tønder om dagen. Får vi ret i dette, forudser vi et hurtigt spring i olieprisen på 3 til 5 dollar pr. tønde, hvorefter en mere gradvis stigning kan indfinde sig op til 90 dollar pr. tønde. I modsat fald forudser vi, at de nuværende lave priser er her for at blive og måske kan blive endnu lavere," siger Michael Borre.

"Hvis olieprisen forbliver på det nuværende lave niveau, eller endda falder yderligere, kan man tjene penge på at eje det såkaldte "certifikatet BEAR Olie," tilføjer Michael Borre

Certifikatets værdi følger dag for dag udviklingen i olieprisen med modsat fortegn. Falder olieprisen således 1 procent vil certifikatet BEAR Olie stige 1 procent i værdi. For at få gevinst på denne investering kræves det således, at olieprisen falder. Det er ikke nok, at den bare forbliver på det nuværende lave niveau, da vil certifikatets værdi også være uændret. Et certifikat er den mest direkte måde hvorpå du kan profitere af udsving i olieprisen.

Det danske rederi DFDS har store udgifter til bunkerolie til sine skibe, og står til at få væsentligt lavere produktionsomkostninger, hvis olieprisen bliver på det nuværende niveau. Rederiet har lige aflagt et godt regnskab for 3. kvartal, der tilmed viste, at den underliggende forretningsudvikling går i den rigtige retning. Ledelsen var således i stand til at hæve forventningerne til årets overskud endnu engang.

Luftfartselskaberne er en anden gruppe virksomheder der bruger store mængder olie i form af jetbrændstof.

"Vi anbefaler, at man investerer i et af de amerikanske luftfartsselskaber, da opsvinget i amerikansk luftfart er væsentligt stærkere end i europæisk. Vores foretrukne valg er Southwest Airlines," siger Michael Borre.