Sten Løck: Så er det tid at gå mobilt

Det er nu, at tiden er kommet til at gøre noget seriøst ved virksomhedens mobilstrategi. Mobilbranchen er modnet, og springet videre til Internet of Things ligger endnu et stykke ude i tiden.

Foto: STEVE MARCUS.
Læs mere
Fold sammen

Det er en af verdens største teknologibegivenheder, når mobilmessen MWC hvert år i februar løber af stablen i Barcelona. Men i år var udfaldet rodet og noget af et antiklimaks.

Ingen store gennembrud, men derimod et kludetæppe af håbefulde projekter. Det skyldes, at mobilbranchen lige nu befinder sig i et vadested, som samtidig repræsenterer en gylden mulighed for kunderne – virksomhederne.

Først lidt om vadestedet. På den ene side har vi selve den mobile platform, der for længst har materialiseret sig i form af vores allesammens smartphone. Platformen er modnet, og det kører – med hardware, software og infrastruktur. Det betyder også, at der ikke længere er plads til de store teknologiske kraftspring. Nyhederne begrænser sig til mindre opgraderinger af hardwaren samt nye tjenester som mobil betaling.

På den anden side har vi den næste horisont for den mobile udvikling, kaldet ­Internet of Things, hvor platformen flyttes fra smartphone til et net af forbundne apparater. Fysiske objekter – lige fra brød­ristere til tøj – vil blive udstyret med digitale egenskaber, for eksempel til at indhente og analysere adfærdsdata. Det skal skabe produktivitet og mere relevante produkter til den enkelte forbruger.

I første omgang vil mange af disse genstande blive kontrolleret via en smart­phone, men med med tiden vil de være selvkørende enheder. En revolutionerende udvikling, der først lige er startet.

Eksperimenter

Derfor var MWC-messen, der især fokuserer på hardware, præget af mange eksperimenterende produkter, hvor de mest håndgribelige er at finde inden for wearable tech, for eksempel smart watches á la det nye ur fra Apple og digitale fitness-armbånd. Men selv inden for dette lavthængende område er der stadig stor usikkerhed. For nogle måneder siden lukkede Google ned de digitale briller Google Glass. Teknologien fungerede sådan set fint, men markedet var ikke klart trods massiv hype.

Hvad betyder den aktuelle udvikling for virksomhederne uden for mobilbranchen?

En hel del. Lige nu er nemlig et godt tidspunkt til for alvor at gå i gang med strategi og implementering på den mobile platform. Hypen er flyttet videre til næste horisont, mobilmarkedet er modent, produkterne afprøvede og infrastrukturen på plads. Samtidig bekræfter undersøgelser og også mine egne erfaringer, at mange virksomheder fortsat mangler en målrettet indsats på denne front.

Mange danske virksomheder har endnu ikke taget det første spæde, men absolut nødvendige skridt at optimere hjemmesiden til mobilskærme. Mit yndlingseksempel er mobilselskabet Telmore, en af markedets mest aggressive annoncører, hvis hjemmeside stadig kun er designet til computerskærme. Men virkeligheden er ved at indhente Telmore og mange andre. Søgemaskinen over dem alle, Google, meddelte for nylig, at man er træt af de mange ikke-mobiloptimerede hjemmesider, der i fremtiden vil havne bagerst i køen, når der søges via mobilen.

Hvad skal virksomhederne gøre? Her er mit kompakte bud på en mobilstrategi.

Det rette rationale

Først og fremmest skal virksomheden have sit rationale på plads. Hvor gør mobilen en forskel i forhold til computerplatformen? Hvad er det, vi skal udnytte? Svaret vil ofte have noget med lokation at gøre. At kunden eller medarbejderen er on location, hvorfra der kan sendes og modtages data.

Strategien skal deles op i to ret forskellige områder, internt og eksternt. Den interne del handler om produktivitet og videndeling. Medarbejderen skal principielt kunne tilgå samtlige virksomhedens data og tjenester uanset fysisk placering, for eksempel ved salgsbesøg. Den eksterne del, kunderne, skal tilbydes services, der giver værdi i en konkret situation med smartphonen i hånden. Det kan være alt fra instruktions­videoer til lokationsbaserede reklamer.

Indhold, dernæst form

Ovenstående overvejelser skal være på plads inden valg af medie og udrulning. Alt for mange virksomheder starter modsat. Typisk ved at lave en app uden en egentlig plan. Apps er kun et af mange værktøjer i den mobile værktøjskasse. Der er sociale netværk, lokationsbaserede tjenester, reklamekampagner, SMS-tjenester samt det helt basale internt at få alle virksomhedens systemer til også at fungere på en mobilskærm.

Forsøg, medarbejdere, sikkerhed

Endelig nogle principper, der bør håndhæves i hele forløbet:

Der findes ikke nogen perfekt løsning. Lad brugerne give feedback.

Undervurdér ikke medarbejdernes behov for uddannelse i de nye værktøjer.

IT-sikkerheden bliver ekstra vigtig, når smartphones bliver udstyret med adgang til virksomhedens netværk.