Starbucks trækker 263.000 miljøvenlige Bodum-kaffekander tilbage

Den amerikanske kaffekæde Starbucks er blevet tvunget til at trække mere end en kvart millioner Bodum-kaffekander i genbrugsmaterialer tilbage, fordi køberne kommer til skade, når de brygger kaffe. Genbrugskaffekanderne er specialudviklet til Starbucks.

Starbucks-kaffebryg
Denne Starbucks-medarbejder i kaffekædens flagship store i centrum af Milano i Italien har mere held med sig, når det gælder kaffebrygning end de i alt ni amerikanere og canadiere, der er kommet til skade efter at have brugt en Bodum-kaffekande i genbrugsmaterialer udviklet specielt til Starbucks. Billedet er taget i september 2018, og kaffekanden er ikke fra Bodum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arkivfoto: Stefano Rellandini/Reuters/Ritzau Scanpix

Verdens største kaffekæde Starbucks tilbagekaldte mandag 263.000 Bodum-kaffekander fra det amerikanske og canadiske marked. Stempelkaffekanderne bliver trukket tilbage frivilligt, efter at Starbucks har modtaget i alt ni rapporter om, at kaffekanden i flere tilfælde er gået i stykker og har givet dybe sår i hænderne på brugerne.

Det fremgår af en meddelelse fra Starbucks.

For år tilbage indgik Starbucks og schweizisk-danske Bodum et samarbejde om at udvikle en Bodum-kaffekande i genbrugsmaterialer som et led i Starbucks strategi om at være en bæredygtig og grøn virksomhed. Siden er Starbucks-Bodum-kaffekanderne blevet solgt online og via Starbucks caféer i USA og Canada for 20 dollar. Den berørte model har været i handlen fra november 2016 til januar 2019.

Plastikknop på Bodum-kande går i stykker

Nu viser det sig imidlertid at plastikknoppen, man sætter hånden på, når man presser stemplet ned i kanden, kan gå i stykker, og brugerne har derfor fået skader fra spidsen af den metalstang, som knoppe ellers dækker.

Starbucks er en af de store globale koncerner, der har arbejdet målrettet med at komme at med plastik og fremme bæredygtighed. Den miljøvenlige kaffekande er blot en del af de tiltag, Starbucks har taget.

En af de helt store udfordringer lige nu er, hvordan selskabet kan lave bæredygtigt engangsmateriale i en situation, hvor flere og flere lande er på vej med regulering og forbud. Det er en udfordring, Starbucks deler med andre store, globale kæder, som McDonalds og Dunkin, der oprindeligt begyndte som en ren Donut-kæde, men i dag henter 70 pct. af sin omsætning fra drikkevarer.