Stadium vil have fod på danskerne

Svenske Stadium har for alvor meldt sig ind i kampen om de danske sports- og fritidskunder. Strategien er at bide sig fast - overskuddet må vente.

Læs mere
Fold sammen
Det startede i 1974 med en enkelt butik i Norrköping med to ansatte og en årlig omsætning på 856.000 svenske kroner. I dag har Ulf Eklöfs forretningseventyr udviklet sig til en koncern med over 2.500 ansatte fordelt på mere end 90 butikker i Norden, og koncernens samlede omsætning var sidste år på tre milliarder danske kroner.

Den første Stadium-butik på dansk jord så lyset i 2000 i forbindelse med åbningen af Fisketorvet.

»Målet med butikken på Fisketorvet var at teste, om vores koncept kunne bære. Det kunne det, og derfor bestemte vi os for at blive en player i Danmark,« forklarer Ulf Eklöf, 51 år. Koncernchefen er i Danmark i forbindelse med åbningen af endnu en butik - denne gang i det nyåbnede butikscenter Fields i Ørestaden.

Formuleringen »vi« skyldes ikke, at Ulf Eklöf foretrækker at omtale sig selv i majestætis pluralis, men er snarere et udtryk for, at Stadium-koncernen i udpræget grad er et familieforetagende. Sønnen Karl er direktør for Stadium Danmark, datteren Caroline er ansat i marketingafdelingen, og broderen Bo er indkøbschef.

Råd til at investere
Den 8. Stadium-butik åbner snart i Ro's Torv i Roskilde. Planen er at etablere 25-30 butikker i Danmark

»Strategien er at sætte os på de større byer, præcis som vi har gjort i Sverige. Målsætningen er helt klart at blive markedsførende i Danmark,« siger Ulf Eklöf, der kort sigt ikke regner med overskud på de danske butikker. Og sønnen Karl Eklöf ønsker da heller ikke at oplyse, hvornår Stadium Danmark skal begynde at give overskud.

»Det vigtigste er at bygge. Vi er fantastisk privilegerede at have det svenske marked i ryggen, for der genererer vi penge. Det giver os ro til at tænke langsigtet,« siger Karl Eklöf, der på kort sigt skal sørge for at skabe omsætning.

På det felt går det ganske godt: Forventningerne til regnskabsåret 2003/2004 lyder på en omsætning på 250 millioner danske kroner.

»Stigningen skal selvfølgelig ses i lyset af, at vi er gået fra én til snart otte butikker, men det er da klart, at vi er meget optimistiske for så vidt angår det danske marked. Vi har en officiel målsætning om at øge koncernens årlige omsætning med mindst 10 procent, og set i det lys går det ganske godt i Danmark,« siger Ulf Eklöf.