Stål bliver ædelt metal

Priserne på stål burde falde nu efter indgreb fra USAs præsident, men i stedet stiger de til almindelig forskrækkelse.

Læs mere
Fold sammen
Baggrund

Det er en større nyhed, end det umiddelbart ser ud til, at stålpriserne de sidste to måneder er steget voldsomt.

Råvareprisen er faktisk tredoblet over tre år fra et dengang historisk lavt niveau, som på daværende tidspunkt tvang selv nogle af verdens ældste og største stålproducenter helt i knæ.

Europa og USA har i perioden haft et nogenlunde konstant forbrug af stål, men siden er billedet vendt totalt.

Som bekendt outsources alverdens produktion lige nu til Kina, der også har et boom i sit eget brug af stål til bolig-, vej- og brobyggeri. En vækstrate på 20 pct. kan mærkes over hele verden, når den sker i et land, der nu bruger 30 pct. af alt stål.

Situationen burde efter alle lærebøger være lettet voldsomt, da USAs præsident George W. Bush i december valgte at opgive en halvandet år gammel ekstratold på 40 pct. på importeret stål, men i stedet er verdenspriserne steget voldsomt, og i disse dage skriver amerikanske aviser spalte op og spalte ned om, at den bare to måneder gamle trend ser ud til at bide sig fast - og vil gøre stål til et »ædelt metal«.

Den amerikanske forklaring er, at væksten i Kinas stålforbrug næppe har toppet, at de amerikanske hjul er begyndt at rulle igen, at dollaren er svag og forsyningskædene så pressede, at det vil påvirke hele økonomien, og bl.a. kan medføre inflation.

Amerikanske eksperter siger, at de stigende stålpriser vil føre til dyrere byggeri af huse (der i USA har stort stålindhold) og broer - og at ikke mindst den amerikanske bilindustri vil blive hårdt ramt.

20 pct. af den amerikanske stålproduktion går til bilindustrien, og regnestykket for forbrugerne er således ret let at stille op: En amerikansk bil til 25.000 dollar havde sidste år typisk stål for 675 dollar.

De seneste seks måneder er prisen for stål til biler allerede steget 66 pct., og bilindustrien forbereder sig nu på at skulle bruge for 1.350 dollar stål i hver bil. Derfor frygter f.eks. mange underleverandører til bilindustrien, at prisen bliver for høj til at de kan overleve - og det øger presset på amerikanske politikere for at finde ideer, der fremmer amerikansk beskæftigelse.

Forsyningsproblemer
Debatten om stålpriserne er endnu ikke rigtigt kommet i gang i Europa, men så sent som i går så vi herhjemme repræsentanter for virksomheder, der arbejder med stål, tale om, at de må skrue ned for beskæftigelsen alene af den grund, at det er blevet svært at skaffe forsyninger nok af det nye ædelmetal.

Det er i hvert fald et sikkert tip, at vi kommer til at høre meget mere om stål i resten af 2004.