Springer skærer sine rødder over

Den tyske bladkoncern sælger de blade, som koncernen blev grundlagt på. »Vi er en børsnoteret virksomhed, ikke et operahus,« siger koncernchefen.

Springer har samtidig fået en forrygende pris for de solgte aviser og magasiner: 920 millioner euro. Det svarer til 9,70 euro for at få del i én euros EBITDA. Billedet er taget uden for koncernes hovedkvarter i Berlin. Foto: Hannibal Hanschke/Reuters Fold sammen
Læs mere
Foto: HANNIBAL HANSCHKE

Det ville svare til, at Carlsberg solgte sit husbryggeri i Valby, eller at Danfoss lukkede ned på Als. Det er samtidig en virksomhedshandel, som får det til at ringe i ørerne på bladfolk, en ringen, som nogle mener er dødsklokker over en hel branche.

Det dannede Tyskland er i hvert fald i chok, efter at Axel Springer AG uden varsel har solgt to af sine fire dagblade plus en håndfuld andre magasiner og annonceblade.

Blandt de solgte magasiner er radio-TV-bladet Hörzu, som var grundlæggeren Axel Springers allerførste blad; han grundlagde det i 1946. Blandt de solgte aviser er Hamburger Abendblatt, som var Springers første avis, grundlagt i 1948, fire år tidligere end Bild Zeitung. Det er rødderne, Springer-koncernen skærer fra nu.

»Mathias Döpfner er i det mindste konsekvent. Den administrerende direktør for Axel Springer tror fuldt og fast på digitaliseringen,« lyder indledningen på en forbitret kommentar i den socialdemokratisk prægede Süddeutsche Zeitung.

En anden kommentar går endnu hårdere efter Döpfner, der har en fortid som journalist og dermed nærmest kvalificerer sig som forræder.

»Hans største ambition er ikke længere publicistisk eller journalistisk. Den tidligere kulturredaktør står nu for Springers afsked med journalistikken,« skriver en kommentator fra det ligeledes centrum-venstreorienterede Spiegel Online.

Køberen er et bladhus fra provinsen med vækstambitioner, Funke Mediengruppe, med hjemsted i Essen i Nordrhein-West-falen.

Springer beholder kun aviserne die Welt og Bild og deres tilhørende websites og udgivelser. Springer er blevet »udhulet« og »slået i stykker«, skriver kommentatorerne, og de solgte medarbejdere er åbenbart enige, eftersom der var buhen og uvenlige tilråb, da nyheden blev præsenteret på et medarbejdermøde i Hamburg. En »uforskammethed,« var medarbejdernes reaktion ifølge Spiegel.

Og så havde koncernchefen ellers i en e-mail til alle fortalt, at beslutningen var blevet truffet »med tungt hjerte«.

Oplagsfald

Det er dog næppe hjertet, snarere tegne-bogen, som er udgangspunktet.

For det går nu engang tilbage for trykte aviser, også i Tyskland. Siden 2009 har Hamburger Abendblatt mistet 14 procent af sit oplag; Berliner Morgenpost er gået 16 procent tilbage.

»Hvis ikke vi handlede nu, måtte vi være alvorligt bekymrede for fremtiden for Hamburger Abendblatt, Berliner Morgenpost og magasinerne og for deres overlevelsesmuligheder på langt sigt,« skriver han i sin e-mail til medarbejderne, og i et interview med erhvervsavisen Handelsblatt udtrykker han sig lidt mere kontant:

»Vi er en børsnoteret virksomhed, ikke et operahus,« forklarer han.

De solgte blade giver stadig overskud; sidste år havde de en omsætning på 512,4 millioner euro og en EBITDA – driftsoverskud før afskrivninger – på 94,8 millioner euro.

Det giver en fortjenstmargin på næsten 19 procent, og på hvilke andre legale forretninger kan man tjene lige så meget, som en tysk web-debattør spurgte i går.

Koncernchef Döpfners svar står sådan set allerede i hans medarbejdermail, hvor han skriver, at »det er kun, når det går én godt, at man kan handle aktivt«.

Springer har samtidig fået en forrygende pris for bladene: 920 millioner euro. Det svarer til, at westfalerne har betalt 9,70 euro for at få del i én euros EBITDA. Da Warren Buffet sidste år købte en stor gruppe amerikanske aviser, betalte han fire gange EBITDA.

Nu venter man på at se hvilke internetmedier, købesummen skal bruges på. en mulighed er annonceportalerne Scout24, som Deutsche Telekom har til salg.

Hadet af venstrefløjen

Det er paradoksalt, at den dannede tyske offentlighed protesterer over, at Springer skiller sig af med nogle aviser, for det er kun en menneskealder siden, at koncernen var direkte forhadt; hadet for sin konservatisme, for sin stærke markedsposition, og først og fremmest hadet for Bild Zeitung, der for venstrefløjen stod som indbegrebet af en dum og fordummende avis.

Avisen skrev i 1968 mod studenterbevægelsen, som svarede igen med fakkeltog og demonstrationer. Koncernejeren Axel Springer var blevet Tysklands mest kontroversielle person, og et par år senere fulgte journalisten Günther Walraffs bog om Bild set indefra.

Bild Zeitung var Axel Springers mest originale produkt med frækt layout og opsigtsvækkende overskrifter. Den britiske Daily Mirror var et forbillede, men i Tyskland havde man ikke før set sådan noget. Den unge bladmand i Hamburg havde skabt noget nyt.

Ikke meget havde ellers tydet på, at Axel Springer ville skabe noget nyt. I 1942, som 30-årig, overtog han ledelsen af sin fars skrantende bogtrykkeri i Altona, men han brugte mere tid i Hamburgs natteliv end på sit arbejde.

Først efter krigen udtænkte han radio-bladet Hör Zu. Da han søgte udgiverlicens, og briterne spurgte ham, hvem der havde forfulgt ham i nazitiden, skal han have svaret: »Mest kvinder«.

Nu bliver bladet solgt, og i mediebranchen glæder nogle sig over satsningen på digitale medier, mens andre forbereder sig på at gå i redningsbådene.

»Siden, jeg hørte om dette salg, har jeg ikke rigtigt kunnet beslutte mig til, hvad jeg skulle mene om det,« skriver Sven Ruoss, en forretningsudvikler hos den schweiziske MetroXpress-ejer Tamedia, på sin blog.

»Kan man kun opnå digitalisering med radikale skridt? Eller er salget at opgive print-journalistikken for tidligt,« spørger han, mens Klaus-Dieter Altmeppen, professor i Journalistik ved Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, siger til Spiegel Online, at det »i det mindste er tvivlsomt«, om digitaliseringen bliver en lige så god forretning som de papiraviser, man nu opgiver.

Aktiemarkedet er dog ikke i tvivl: Springers kurs er steget 17 procent siden nyheden om salget.