Sponsorcar mangler annoncører

Startproblemer. Efter snart to år i felten må den alternative annonceringsvirksomhed Sponsorcar A/S erkende, at det er mere end vanskeligt at overbevise kunderne om holdbarheden i et nyt koncept.

Sponsorcar A/S sælger reklameplads på privatbiler, og selvom bilisterne er vilde efter at køre rundt med reklameskilte, kniber det med at få annoncørerne med på idéen. Den alternative annonceringsvirksomhed Sponsorcar havde i opstartsfasen sidste år stor succes med at fylde medlemsdatabasen. På under seks måneder havde mere end 20.000 bilejere stillet deres køretøj til rådighed for potentielle reklamer i bagruden, på siden eller på hele bilen. Men annoncørerne, dem som skal betale gildet, har det vist sig noget vanskeligere at få fat i. Og Sponsorcar A/S kom ud af 2005 med en stort underskud, og de to aktionærer har måttet reetablere egenkapitalen.

Nye idéer er svære at sælge- Det har være svært for os, at få fat i annoncørerne. De fleste vælger at bruge de mere traditionelle annonceringsformer, som de kender og har tillid til, siger Sponsorcars adm. direktør Johnny Magnussen, der også ejer 25 procent af virksomheden, der har måttet sande, at det ikke er sådan lige til at overbevise en potentiel kunde om værdien i at have sit navn kørerne rundt med den private bilpark. Problemet ligger også i, at kommunikationen sjældent foregår direkte med annoncøren, mener Johnny Magnussen.

- Der er flere og flere virksomheder, der bruger mediebureauer. Og de er meget tal-fikserede og vil have dokumentation for effekten og holdbarheden i en annonceringsform, før de er villige til bruge den, siger han.

Fortsat tillid til konceptetTrods den tunge opstart har Johnny Magnussen fået tilsagn fra Sponsorcars hovedaktionær, engelske Suron, om at fortsætte virksomheden i 2006 og 2007. Der er tillid til, at konceptet er bæredygtigt, og der er indtil videre positive takter i 2006, hvor flere annoncører har vist interesse for specielt streamere i folks bagruder.

- Nu må vi så fokusere på at få budskabet ud. Når vi så er inde, så har vi en målbare effekt, som vi kan gå ud og præsentere for andre potentielle kunder, siger Johnny Magnussen.