Sponsorcar er kommet op i gear

Kørende. 47.000 danskere har sagt ja til at gøre deres bil til en kørende reklame. Efter en hård begyndelse med manglende annoncører har iværksætterfirmaet Sponsorcar nu fået sat fart i omsætning.

Gør din bil til en reklame på fire hjul. Det tilbud har 47.000 danskere nu sagt ja til, og det har nu lokket annoncørerne frem.

De seneste to år har virksomheden Sponsorcar prydet privatpersoners biler med annoncørers reklamer. Det kneb i begyndelsen for Sponsorcar at få annoncørerne med på ideen.

Men med 47.000 ambassadører på landsplan i kartoteket er mediebureauer og annoncører blevet mere omgængelige.

Sponsorcar kan derfor efter en levetid på to år præstere et positivt årsresultat på 127.139 kr. til sammenligning landede 2005-resultatet på 774.000 kr. med negativt fortegn.

Bruttoresultatet sneg sig op på 1,6 mio. kr., hvilket er en klar forbedring i forhold til året før, hvor tallene var røde.

- Alt opstart er vanskeligt. Markedet skal ofte lige vende sig til et nyt koncept. Vi oplevede, at mange af annoncørerne benyttede mediebureauer til at varetage annonceringen og mediebureauerne var meget afventende i begyndelsen. De ville se beviser for, at konceptet gav resultater, forklarer administrerende direktør for Sponsorcar, Johnny Magnussen.

Selvom der er kommet gang i omsætningen, vokser reklamebilerne ikke ind i himlen. Som nystartede virksomhed koster de første etableringsår, og egenkapitalen er således stadig i minus efter de røde tal i 2005.

Egen salgsafdelingFor at få mere gang i omsætningen har ledelsen besluttede at oprette egen dedikeret salgsafdeling. En funktion Sponsorcar hidtil har outsourcet uden de forventede resultater.

- Vi var ikke tilfredse med vores samarbejdspartnere på det her punkt. Det var særligt i forbindelse med opfølgning på annoncørerne, at vi vurderede, at det ikke var godt nok, fortæller Johnny Magnussen.

Sponsorcar har derfor netop oprettet en salgsafdeling og ansat en erfaren salgschef. Målet er, at der inden årsskiftet skal være seks ansatte i afdelingen, og derfra skal der øges støt.

- Vi kan mærke på annoncørerne, at de er blevet mere åbne for nye måder at markedsføre sig på. Man trænger ikke så effektivt igennem de traditionelle markedsføringskanaler længere og leder derfor efter andre måder, forklarer Johnny Magnussen.

Nye koncepterSponsorcar lancerede en række nye koncepter i 2006. Det virksomheden havde mest succes med var konceptet "Ej en By". Her fokuserer Sponsorcar en kampagne mod en mindre by eller en bydel.

Virksomheden engagerer mindst fem bilister fra den by eller bydel til at køre rundt i en bil, der er prydet med en stor reklame. Bilisterne har desuden fået udleveret brochurer, som de kan udlevere, hvis interesserede henvender sig.



Regnskab: 2006 2005

Bruttoresultat: 1.658.674 -199.889

Egenkapital: -146.630 - 273.769

Årsresultat: 127.139 - 773.769

Ansatte: 5 2