Spekulation på vigtigt metal sætter elbilproducenter under hårdt pres

Store investeringsfirmaer har oplagret flere tusind ton kobolt. De vil presse blandt andet Tesla, der har brug for grundstoffet til bilens batterier.

Emirati men check a vehicle manufactured by Electric carmaker Tesla during a ceremony in Dubai, on February 13, 2017. Tesla announced the opening of a new Gulf headquarters in Dubai, aiming to conquer an oil-rich region better known for gas guzzlers than environmentally friendly motoring. / AFP PHOTO / KARIM SAHIB Fold sammen
Læs mere
Foto: KARIM SAHIB

En milliardær, 12 investeringsfirmaer og Elon Musks Tesla Motors. Hvad har de tilfælles?

Kobolt. Metallet, der blandt andet er essentielt til at fremstille batterier som elektriske biler bruger.

De tolv investeringsfirmaer, der inkluderer Schweiz-baserede Pala Investments og China's Shanghai Chaos, har opkøbt og oplagret omtrent 6.000 tons Cobolt, hvilket svarer til 280 millioner kroner.



Historien stammer fra Financial Times, der også fortæller, hvordan den mængde kobolt, investeringsfirmaerne lige nu har oplagret, er lig med 17 procent af hele sidste års produktion af metallet.

Prisen på det vigtige stof, der nærmest udelukkende kan udvindes i Den Demokratiske Republik Congo, er steget med mere end 50 procent siden november og ligger nu på en standardpris på 42 dollar per kilo.

Ivan Glasenberg - tidligere omtalte milliardær - er CEO for firmaet Glencore. Det firma sidder på omtrent en tredjedel af verdens koboltproduktion.

»Der kommer til at være en større efterspørgsel efter kobolt,« siger han til Financial Times.

Tesla har ikke villet medvirke i artiklen og ligeledes har også investeringsfirmaerne takket nej. Til gengæld udtaler Edward Spencer, der er analytiker hos markedsanalysefirmaet CRU, sig gerne.



»Batterifabrikanterne har bygget deres lagre op, fordi de er bekymrede for fremtidige prisstigninger, og samtidig har investorer spekuleret og købt ind hos fonde,« siger han til Financial Times om den øgede spekulation og oplagring.