SPD overtager tysk avis

Et af Tysklands markante dagblade får et socialdemokratisk selskab som hovedejer. Overtagelsen redder avisen fra konkurs, men fremkalder også løftede øjenbryn.

BERLIN

Tysklands socialdemokrater er i færd med at overtage et af landets markante dagblade og dermed, i hvert fald i teorien, øge deres indflydelse i medieverdenen.

Frankfurter Rundschau, en tysk blanding af Politiken og Information, skal ifølge en hensigtserklæring underskrevet i denne uge have det SPD-ejede medieselskab DDVG som hovedejer. DDVG har i forvejen interesser i 14 provinsaviser og 26 private radiostationer. Selskabet er en vigtig pengemaskine for SPD - sidste år kunne det overføre 9,2 millioner euro (69 mio. kr.) i overskud direkte til partikassen.

Det socialdemokratiske selskabs planlagte overtagelse af Frankfurter Rundschau har fremkaldt hævede øjenbryn ikke mindst på avisen selv, hvor adskillige frygter, at bladet mister sin uafhængighed. Den mest udtalte reaktion er dog lettelse, fordi Frankfurter Rundschau var i overhængende fare for at gå konkurs, og DDVGs engagement er »det mindste af to onder«, som det udtrykkes.

Frankfurter Rundschau med et oplag på 180.000 har været særligt hårdt ramt af de seneste års verdensomspændende aviskrise. Man begyndte senere end de fleste andre at spare og omlægge virksomheden, som var præget af en ledelse i pensionistalderen, et layout, der ikke havde undergået større forandringer siden 1950erne og en uddøende læserskare. Dertil kom et dramatisk fald i rubrikannoncer og trykopgaver.

Avisen skønnes at have behov for en infusion på op mod 70 millioner euro (525 mio. kr.). Det meste kan skaffes ved at sælge avishuset i hjertet af Frankfurt og flytte til et industrikvarter. Af de oprindelige 1.650 medarbejdere er der godt 1.000 tilbage, og der skal skæres yderligere. For nylig måtte den venstredrejede avis gå en ydmygende tiggergang til den konservative delstatsregering for at få en statsgaranti, der i sidste øjeblik afværgede en bankerot.

Frankfurter Allgemeines chefredaktion har i et brev til læserne udtrykt forståelse for, at man kan mistænke avisen for i fremtiden at være i lommen på SPD. Det forsikres imidlertid, at bekymringen er ubegrundet. Dels, hedder det, har DDVG heller ikke tidligere blandet sig i redaktionelle anliggender, dels ville en partiavis »på det nuværende mediemarked være dømt til undergang«. Også SPD afviser, at man har usle hensigter.