Soulaima Gourani: »Rør mig ikke«

Fremtiden er ligesom religion. Der er mange bud på, hvad der er den rigtige. Lad os bruge coronatiden til at udnytte de nye teknologiske muligheder til at udvikle nye ideer og produkter.

Soulaima Gourani, konsulent for nogle af verdens største og mest indflydelsesrige virksomheder, opfordrer alle brancher til at tænke ud af boksen og udnytte coronakrisens muligheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Talia Herman

Vi har aldrig nogensinde stået over for en så usikker fremtid, som vi gør nu. Men det er også mulighedernes tid. Det er vigtigere end nogensinde at forstå, hvad der sker, vil ske, og hvordan vi bør respondere. Jeg blev for et par dage siden booket til at afholde et online-foredrag i Norge om, hvad positivt der kommer ud af coronakrisen.

Der kommer meget godt ud af den. Men vi er ikke igennem den endnu.

Læger forventer nemlig en bølge mere med coronavirus. Måske et par? Mange flere? Vi ved det ikke, vel. Jeg synes, at vores fineste opgave lige nu er at læse markedet, levere det, som folk (ude i verden) har brug for, tjene penge, ansætte folk og holde hjulene i gang (globalt).

Jeg ved godt, at det kan være svært at se »lyset for enden af tunnelen«, hvis du har mistet dit job, eller din virksomhed er lukket. Ingen kan se ind i fremtiden. Ingen. Men vi kan se tendenser. Og jo mere du kan se og aflæse, desto bedre er dine chancer for at have/beholde et godt job og skabe en sikker fremtid.

Den tid, vi er i nu, minder om den, vi var i under og efter Anden Verdenskrig, da verden fik mange nye opfindelser – alt lige fra frysetørret kaffe til radarer. Mennesker er innovative, og det skal vi bruge til noget.

Kriser, udfordringer og begrænsninger kan bruges som drivkraft.

For blot seks måneder siden var vi optaget af frygten for, hvornår robotterne ville komme og tage vores arbejde fra os, og snakken gik på, hvor overflødige vi så ville ende med at blive. Med ét forsvandt denne frygt. Vi taler i hvert fald mindre om den lige nu.

Sandheden er dog, at covid-19 vil øge lige netop den tendens.

Flere virksomheder vil efterspørge automatiseringer, der overflødiggør menneskelig kontakt: Ubemandede, »cash-free« kaffebarer, restauranter, massage med vand fremfor med hænder og så videre. You name it.

Amazon har faktisk udviklet et kamera, der med din tilladelse kan (gen)kende din håndflade, og det gør, at du bare kan »vifte« med din hånd og dermed betale. Og dermed undgå at røre ved noget. Projektet kaldes Orville og fører mange spændende og skræmmende muligheder med sig.

En hygiejnisk betalingsform er det dog. Verdenssundhedsorganisationen, WHO, påpeger, at det er en fordel at droppe kontanter og benytte sig af digitale betalingsmetoder.

Kan du huske i gamle dage på vej hjem fra diskoteket, da man kunne trække et frækt blad og et stykke wienerbrød? Automater vil få et seriøst comeback. Hvad kan du putte i en automat, som folk har brug for?

På få måneder er den menneskelige kontakt i store dele af verden faktisk blevet noget af det mest frygtede. Alene tanken om »varme hænder« giver mange gåsehud, og tanken om at være i et rum med mange mennesker er et endnu mere utænkeligt scenarie.

Vi vil se en ekstrem stigning i alt, hvad der er »hands free«, og med det mener jeg levering af produkter og serviceydelser fuldstændig uden fysisk kontakt af nogen art – vi vil »ikke røre og ikke røres«.

Så længe der ikke er en vaccine, og der ingen kur findes, vil markedet for stort set alle tænkelige fysiske produkter og serviceydelser være under forandring.

Mange har mistet tilliden til at røre mennesker, genstande, knapper og overflader.

Fremtiden bliver helt sikkert anderledes. Den bliver ikke jobløs, men den bliver »hands free« – og frygten for at blive »rørt« fysisk er kommet for at blive og kan forværres. Igen.

Det er derfor afgørende, at vi alle motiveres – såvel ansatte som virksomheder – til at være kreative. Livet af fuld af chancer, men kun få er de rigtige. Sæt tid af til at holde øje med og få indblik i de tendenser, der påvirker vores fremtid, og især din branche.