Sony erklærer sig som vinder i konsolkrig

Den japanske elektronikgigant Sony erklærede sig onsdag som vinder af kampen om forbrugernes gunst i valg af spillekonsoller foran konkurrenterne Microsoft og Nintendo. Efter den seneste prissænkning er salget af Playstation 2 blevet ottedoblet.

»Officielt er konsol-krigen forbi,« sagde chefen for Sony USA, Kaz Hira, ifølge Reuters på Electronic Entertainment Expo i Los Angeles. Men samme sted holdt også Nintendo møde for sine forretningsforbindelser. Og her mente man ikke, at det var Game Over. »Jeg tror, de er klar over, at slaget er i gang,« sagde Peter MacDougall, vice-præsident for Nintendo Americas salgsafdeling, der står for GameCube.

I sidste uge sænkede Sony prisen på Playstation 2 med en tredjedel som svar på store rabatter hos Microsoft og Nintendo. Sony vil nu også som Microsoft gør med Xbox levere en adapter til sine spillekonsoller, der giver adgang til Internet. Microsoft vil til gengæld over de kommende fem år ryste op med over 15 milliarder kroner i en ny kampagne for XBox, som er begyndt at sælge bedre i Europa efter prisnedsættelserne.

Markedet for videospil udgør næsten 170 milliarder kroner på verdensplan. Profitten høstes dog ikke på spillekonsollerne, hvad prisudviklingen de seneste uger, da også viser. Derimod er det de tilhørende spil, der får kasseapparatet til at ringe. Her er Sony markedsleder med 160 mio. solgte spil.