Smedegaards bæredygtige forvandling

Det er godt at indse, at man selv er en del af problemet, siger APM-topchef Nils Smedegaard Andersen, der netop – på en CSR-konference i New York – har hævet Maersk Lines CO2-sparemål til 60 procent pr. container

New York: ?Nils Smedegaard Andersen som hovedtaler på ?konferencen The Business of a Better World. ?Fotos: Vincent Breton/?BSR Conference Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Virksomheders sociale ansvar er i dag noget helt andet end for blot 10 år siden. Det er ikke længere et nødvendigt onde, og det har overhovedet intet med filantropi at gøre. Det handler om penge. Mange penge. Og de, der håndterer Corporate Social Responsibility – CSR – optimalt, opnår også store konkurrencefordele. Netop det er dynamoen i, at CSR er rykket op på topchefernes agenda globalt og vil gøre det endnu mere i de kommende år.

Tendensen illustreres af, at A.P. Møller – Mærsks førstemand, Nils Smedegaard Andersen, i begyndelsen af november var en af hovedtalerne på en CSR-konference i New York, The Business of a Better World (BSR), og blandt de øvrige talere var topchefer som Indra Nooyi fra Pepsico, Karl-Johan Persson fra H&M og Sir Andrew Witty fra GlaxoSmithKline. Berlingske Business Magasin talte efter konferencen med Nils Smedegaard Andersen om CSR-dagsordenen.

For ham og A.P. Møller – Mærsk drejer arbejdet sig med CSR om at drive det, så koncernen opnår »betydelige konkurrencefordele«, og det har kun i beskedent omfang med filantropi at gøre. Den side tager APM-fondene sig af.

»Vi bestræber os i vores CSR-arbejde på at udvikle områder, som understøtter vores forretning; både ved at adressere det, vi som en global rederi-, logistik- og olievirksomhed bidrager med, samt de udfordringer, vi deler med mange af de lande, hvor vi er repræsenteret. På den måde ønsker vi at bidrage til langsigtet bæredygtig vækst både for de samfund, hvor vi er til stede, og for virksomheden.«

CSR som en del af forretningen

CSR-konferencen i New York blev transmitteret på nettet. Berlingske Business Magasin kiggede med. Og applausen til Nils Smedegaard Andersens tale var taktfast. Undervejs blev der også tweetet på livet løs. Her er et par af udsagnene:

@MaerskLine Impressive goal of 60% ‪#carbon reduction by 2020, and already halfway there, encouraging stuff!

@The lowly container box has done more for global trade, economies than all trade agreements. Managing impacts is essential.

@Kudos to Maersk for designing a 100% recyclable ship.

Det var da også en glad Nils Smede­gaard Andersen, som vi talte med. For som han sagde, havde han på forhånd været noget spændt på, hvordan det skulle gå i New York, for han havde aldrig før talt på en sådan konference.

»Mærsk anskuer CSR som en del af vores måde at drive forretning på. Fra værdierne, som de udmønter sig i praksis, til hvordan selve vores forretning gør en forskel for samfund og individer.«

»Handel øger velstand i en række fattige lande, og det mindsker leveomkostningerne i de bedre stillede lande. Vi skaber job i fattige regioner, når vi investerer i infrastruktur, og vi hjælper mennesker i den rige verden til at købe varer til en købedygtig pris.«

»Og vi gør det på en måde, så vi bidrager til at forbedre menneskers levevilkår. F.eks. ved at give vores medarbejdere i udviklingslande en uddannelse, ved at rense en industriaffaldsplads og genskabe et naturområde for at kunne bygge en havn, ved at spare CO2, ved at bekæmpe korruption osv. CSR er en rød tråd i vores forretning både i selve vores indsats og i vores tilgang til vores forretning.«

Bæredygtighed giver fordele

I sin tale på konferencen fortalte han om, hvordan A.P. Møller – Mærsk for syv år siden tog det første skridt i forhold til at håndtere bæredygtighed som en konkurrenceparameter.

Indtil da havde man betragtet CSR som at få det basale i forhold til bæredygtighed på plads – eksempelvis at reducere CO2 og arbejde mod korruption.

Det var lige før den tid, da Danmark var værtsnation for FNs klimakonference COP 15, hvor medierne bugnede af artikler om, at Mærsk forurenede lige så meget som resten af Danmark.

I New York fortalte han også om sin første reaktion på disse artikler:

»Det var latterligt, fordi Danmark er et meget lille land, og Mærsk er et meget stort transportkompagni.«

Men de argumenter vandt ikke genklang blandt hans kolleger. De fik ham ret hurtigt overbevist om, »at det synspunkt ganske givet ville være vanskeligt at sælge til pressen.«

»Så i stedet gav vi os i kast med at finde ud af, hvordan vi kunne ændre det.«

Så lo Nils Smedegaard Andersen en lille skæv latter på den måde, som kun han kan gøre det. Efterfulgt af den selvironiske sentens:

»At det faktisk er godt, at man selv indser, at man er en del af problemet.«

»Allerede et par måneder senere var vi klar over, at vi ville tage førerskabet på at reducere udledning af CO2 fra vores containerskibe. Vi ville ikke bare bruge det til at minimere negativ presseomtale, men vi ville drive det, så det blev en forretningsfordel for os.«

Først 20, så 40, så 60 procent

I første omgang besluttede koncernen sig for, at Maersk Line skulle reducerede CO2-udslippet med 20 procent pr. container frem mod 2020.

»Vi var særdeles usikre på, hvordan vi skulle nå det. Men vi nåede det langt hurtigere, end vi havde forventet. For et par år siden ændrede vi vores mål til 40 procent. Og i dag er vi tæt på at have reduceret med 40 procent. «

Derefter holdt han en lillebitte dramaturgisk pause på scenen i New York, inden han annoncerede, at rederiet netop denne novemberdag hævede ambitionerne til 60 procent i 2020.

Netop den fortælling viser ifølge Mærsks topchef, at man godt kan kombinere forretning og miljø.

»I dag er vi industrileder på området. I begyndelsen var det de åbenlyse problemområder eksempelvis gasafbrændingen på olieproduktionsplatforme, vi var bekymrede for. Efterhånden som vi har taget fat på CSR på andre områder af virksomheden, viser det sig, at det kan der komme konkurrencefordele ud af.«

»Vi gør intet kun på grund af bæredygtighed. Vi prøver derimod at finde veje, hvor vi kombinerer bæredygtighed med tiltag, der forbedrer vores forretning. Kynisk kan man sige, at mit mål er at spare brændstof, fordi det vil gøre os mere profitable.«

»Men jeg vil hellere have, at mine medarbejdere står op om morgenen, fordi de gerne vil være med til at skabe en bedre verden, hvor man reducerer forbruget af brændstof og derved reducerer CO2 udslippet, end at de står op og tænker, hvordan bidrager jeg til at skabe lidt mere eller meget mere profit til aktionærerne.«

I New York høstede Nils Smedegaard Andersen bifald for sin fortælling om de store Triple E- tankskibes »pas« fra vugge til grav – hvilket vil sige, at alle dele af skibet er nummeret, så de kan genbruges.

Uddannelse er andet område, som A.P. Møller – Mærsk har fokus på.

»Det har vi gjort i mange år, men nu er vi også begyndt med sikkerhedsuddannelse i stor stil, som vi også tilbyder andre på olie- og shippingområdet. Det gør vi selvfølgelig, fordi vi selv skal bruge dygtige folk, men det, at vi også uddanner andre og har investeret i simulatorer, gør, at vi skaber os et navn som leverandør i Maersk Supply Service og Maersk Drilling.«

Stolte medarbejdere

Gevinsten ved de mange tiltag er ifølge Nils Smedegaard Andersen:

»Hvis du som virksomhed gør noget ekstra, så giver du også dine medarbejdere noget, de kan være stolte af. Og det er ubetaleligt, hvis de yder to procent mere hver dag, fordi de er stolte af at arbejde for din virksomhed.« Har det været effekten af jeres fokus på CSR?»Det mener jeg. Jeg vil ikke sige, at vi kan måle, om der bliver ydet to procent mere, men jeg fornemmer stoltheden, når jeg kommer rundt. Og jeg yder i hvert fald selv mere, fordi det er så motiverende.«

Nils Smedegaard Andersen beretter om sit seneste besøg i Brasiliens største havn, Santos. Det var, fortalte han, en helt anderledes oplevelse, end da han var der første gang. Dengang så han en losseplads, hvor man dumpede kemisk affald, og der fandtes ikke en levende organisme.

»En af de første, jeg mødte på mit besøg, var vores biolog, der glædestrålende fortalte, at flere af de arter, der var forsvundet, er vendt tilbage, efter at vi har fået plantet mangrove og fået gravet jord væk helt ned til femten meter for at få den forurenede jord væk. Og der er igen fisk i havnen. Og der er blevet skabt tusindvis af job i området.«
»Der er masse af andre gode historier at fortælle.«

Kampen mod ebola

I New York viste Nils Smedegaard Andersen også en film fra Liberia, hvor APM Terminals fik koncessionen på at genopbygge havnen i Monrovia, da borgerkrigen var slut. En lille film om Jaqueline, der arbejder som truckfører på havnen. Da filmen var slut, talte Nils Smedegaard Andersen om ebola. Koncernen har også doneret en mio. dollar til bekæmpelse af ebola i området.

»Jaqueline er ikke smittet, ligesom 99 procent af befolkningen ikke er. Jeg er stolt af at kunne fortælle, at vi stadig holder havnen og transportvejene åbne på trods ebola.« »Det gør vores medarbejdere glade for at gå arbejde, fordi de føler, at vi som firma gør en forskel. Og at de arbejder hos en virksomhed, som ikke kun tænker på bundlinjen. Uden at jeg af den grund vil gøre mig hellig, for vi tænker bundlinje. De initiativer, vi har sat i gang, hjælper nemlig bundlinjen.«

»Det er nemlig godt for bundlinjen. Det er godt for medarbejderne, og det er godt for samfundet. Og det er godt for vores image og dermed godt for forretningen. Vi skal leve op til vores navn. Vi skal sørge for, at virksomheden også eksisterer om 100 år. En del af det er at styrke vores navn. Vores tiltag på de her områder hjælper.«

»Og jeg bliver også gladere af at gå på arbejde af det her. Jeg synes, det er enormt spændende. Jeg er enormt stolt af det, vi gør, og måden, vi gør det på. Vi skaber rigdom og velfærd hver eneste dag.«