Små firmaer kan vokse på design

Læs mere
Fold sammen
Dommerkomiteen var kommet på noget af en opgave, da den i november skulle gennemgå de 32 indsendte forslag til Dansk Innovations- & Designpris 2004, der uddeles på torsdag hos ID-Forum i Horsens, hvor direktør Christian Motzfeldt, Vækstfonden, overrækker prisen til vinderen.

I udvælgelsesfasen spillede den medsendte beskrivelse af produktet en afgørende rolle for dommerne. Men da beskrivelserne i flere tilfælde var upræcise og mangelfulde, måtte middagspausen tages i brug til telefonisk at indhente yderligere informationer om nogle af forslagene.

- Vi synes, nogle af beskrivelserne kunne være mere præcise og korte. Bredden af forslagene i år er igen stor. De spænder fra fødevarer til tekstiler, men vi har også set eksempler på overdesignede dagligdags genstande, siger dommerkomiteens formand, direktør Jørgen Bruhn. Han glæder sig over, at sidste års vinder i Horsens, en kørestol til børn, efterfølgende modtog den danske designpris 2004, der uddeles af Dansk Designråd.

- Design spiller en stor rolle for et produkts kommercielle succes. Jeg tror, der findes mange små- og mellemstore virksomheder, der ved brug af design og innovation kunne gøre deres produkter mere salgsbare. Blandt årets forslag er der nogle, der mangler de sidste designmæssige skridt, og det er ærgerligt, påpeger Jørgen Bruhn.

- Mange af de mindre virksomheder herhjemme gennemfører ikke produktudvikling systematisk og bruger ikke uddannede designere i deres processer, fordi deres holdning typisk er, at det er for dyrt, og det plejer vi ikke. Den slags historier er der mange af, fortæller Jørgen Bruhn, som i Letland har været med til at gennemføre et projekt for Erhvervs- og Boligstyrelsen om værditilvækst i lokale virksomheder ved brug af design.

- Vi hjalp dem med at gennemføre systematisk produktudvikling ved brug af designere. De havde ikke arbejdet systematisk med det tidligere og var ukendt med forbruger feedback. Det kunne vi have gjort med lignende succes i Danmark, siger Jørgen Bruhn. Han mener, at industriel retsbeskyttelse af nye produkter ikke nødvendigvis er vejen til succes. Hvis mindre virksomheder udtager patent, skal de være sikre på, at de har fat i noget epokegørende og være villige til at forfølge det. Men det er svært at rådgive. Det er overvejelser, de enkelte virksomheder skal igennem, siger Jørgen Bruhn, som forlod jobbet som produktudviklingsdirektør i Lego Company, da han blev 60 år. Han driver nu sit eget firma, B Creative, der hjælper med bl.a. produkt- og designudvikling.

Fem nominerede

Han og den øvrige dommerkomite nominerede fem produkter til årets Design- og Innovationspris.

De fem produkter er følgende:

The Helping Hand fra Bang & Olufsen Medicom a/s. Produktet er en pilledispenser, der foruden at beskytte medicinen, med lys og lyd minder brugeren om, at nu er tiden inde til at huske pillen.

OtoRead Screening audiometer fra Interacoustics AS. Produktet gør det nemt for f.eks. jordmødre og børnelæger at tjekke spædbørns hørelse.

En børneseng fra Leanderform. Det specielle ved sengen er, at den kan vokse med barnet ved at ændre form og størrelse.LEDlumina fra LEDlumina a/s. Skiltesystemet fjerner ledninger og reducerer strømforbruget i forhold til traditionelle lysskilte.

Helios inspektionudstyr fra JLI vision. Udstyret er udviklet til glasværker, der på et hurtigere tidspunkt kan gribe ind, hvis produktionen af glas skal korrigeres.