Mange elbilejere har i dag et abonnement, der for en fast pris gør det muligt at lade ubegrænset uden at skulle bekymre sig om refusion af elafgifter.
Men hvis regeringen gør alvor af forslaget om at sænke elafgiften fra de nuværende 72,7 øre til 0,8 øre, forsvinder sidstnævnte årsag til at købe abonnement.
Lars Binderup Bjørn, der er administrerende direktør for elselskabet Ewii, som har mange abonnementskunder i dag, skærer situationen ud i pap over for Energiwatch.
- Alle ladeabonnementerne på elbiler bliver værdiløse nu, siger han.
Også Andel, der via datterselskabet Clever også har en betragtelig abonnementsforretning, er man klar over, at der er brug for nytænkning.
Fremover vil administration og refusion af elafgiften i hvert fald være ikke et salgsargument for et Clever-abonnement.
- Det er jo en af de opgaver, som vi har varetaget indtil nu, så der kommer vi jo bare til at produktudvikle og sørge for, at vores nye produkter måske bliver sammensat på en anden måde, siger direktør Marlene Holmgaard Friis til Energiwatch.
Dansk E-mobilitet, der er brancheorganisation for virksomheder inden for elektrisk transport af gods og mennesker, tror fortsat på, at elselskaberne har noget at tilbyde til elbilejerne fremover.
Direktør John Dyrby Paulsen nævner over for Energiwatch blandt andet muligheden for at sende strøm tilbage fra bilbatteriet til elnettet.
Godt nok er lovgivningen på dette område endnu ikke på plads, men han vurderer, at det vil være en forretningsmulighed, når det sker.
/ritzau/