Slamsugerproducent tager opgaver hjem igen

Effektivitet. Danske underleverandører er ofte billigere end polske, fordi de er ekstremt effektive, siger medejer Søren Hvidtved Larsen, Silkeborg.

Danske underleverandører til slamsuger-producenten, J. Hvidtved Larsen A/S, har fået mere at lave.

Dels går det rigtig godt for virksomheden, der har øget eksporten over en bred kam de seneste år. Dels har den over to år trukket flere og flere underleverandøropgaver hjem fra udlandet, fordi danske underleverandører kan udføre dem billigere end i Polen, siger medejer Søren Hvidtved Larsen.

- Danske underleverandører er tvunget til at være ekstremt effektive, og for os handler det om at finde virksomheder, vi kan stole på og være åbne over for om målsætning og handlingsplaner. De investerer så ofte i specialmaskiner i tiltro til vores udmeldinger.

Det gør, at de bliver meget effektive og konkurrencedygtige, og det er da en interessant og en god udvikling for dansk konkurrenceevene, pointerer Søren Hvidtved Larsen.

Han anslår, at virksomheden har skabt 20 nye job hos danske underleverandører de seneste to år.

Ineffektive i JapanJ. Hvidtved Larsen A/S, Silkeborg, har siden 2000 øget produktion af slamsugere fra 25-30 om året til 110 sidste år.

- Vi har haft stor fremgang i Rusland, der sidste år var vort største marked. Vi har nu en agent i Skt. Petersborg, efter vi hidtil har solgt direkte til russiske kunder. Vi har haft fire russerer på kursus og har hjulpet med at indrette et serviceværksted i Rusland, fortæller Søren Hvidtved Larsen, som nævner England og Irland som andre store markeder.

Virksomheden har en eksportandel på 70 procent fordelt på en lang række lande, herunder Japan.

Under en forretningsrejse i Japan var Søren Hvidtved Larsen sidste år vidne til ineffektive arbejdsgange ved slamsugning.

Japanerne bruger små biler, der enten kan spule, rense eller suge, og der skal otte mand til at lave det, én dansk medarbejder kan lave med en specialudviket slamsugerbil, der kan køre i smalle gader og ind i baggårde.

Specialbilen blev udviklet efter besøget i Japan og har en størrelse, så den kan stå inde i en 20 fods container, fortæller Søren Hvidtved Larsen.

Virksomheden handler også med brugte slamsugere, men det udgør kun en mindre del af omsætningen.

Kunder til nye og brugte slamsugere er i stigende omfang private virksomheder, der arbejder for det offentlige, siger Søren Hvidtved Larsen, som har solgt 51 procent af virksomheden til LD.

Han satser på at komme ind i to nye lande hvert år. Det foregår med hjælp fra Danmarks Eksportråd. I 2005/06 øgede virksomheden bruttoresultatet med knap 13 mio. kr. til 61,2 mio. kr., mens resultatet før skat gik seks mio. kr. frem til 17,4 mio. kr. J. Hvidtved Larsen har 130 medarbejdere.

Sidste år solgte Søren Hvidtved Larsen Silkeborg Maskinfabrik til en medarbejder for at koncentrere sig om slamsugerproduktionen.