Slagteriboss melder klart ud: »Oksekød bliver et luksusprodukt på niveau med champagne«

Forbrugernes fravalg af kød til fordel for plantebaseret mad har fået konsekvenser for Danmarks og Europas største kødproducent, Danish Crown. Virksomheden står foran »voldsomme forandringer«, siger topchef Jais Valeur, som lover transparens og åbenhed om resultaterne af klimaindsatsen fremover.

Danish Crowns topchef, Jais Valeur, forudser, at slagterikoncernen skal gennem store forandringer i de kommende år for at blive ved med at være »relevant for forbrugere«, der i stigende grad vil spise klimavenligt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks og Europas største slagterikoncern, Danish Crown, står ifølge topchef Jais Valeur over for »voldsomme forandringer« i de kommende fem år.

Drivkraften er først og fremmest forbrugere, der i stigende grad skærer ned på kødet til fordel for plantemad, og det politiske klimapres, som blev forstærket, da et bredt flertal i Folketinget for en uge siden indgik en aftale om grøn omstilling i landbruget.

Lyt til artiklen her.

Aftalen indeholder en række nye krav til landbruget og opstiller samtidig et bindende mål om, at sektoren skal have reduceret sin CO2-udledning med mindst 55 procent og med ambition om at nå helt op på 65 procent i 2030.

»Det er blevet tydeligt for mig, at den måde, man forbruger og tænker kød på, kommer til at ændre sig markant i de kommende år. Klima bliver en »license to produce« i Danmark. Hvis vi ikke kan løse den opgave, så vil samfundet og politikerne sige, at så behøver vi kun at producere det, der skal spises i Danmark. Så skal vi ikke være så store,« siger Jais Valeur.

Oksekød bliver som champagne

Helt konkret kommer det til at betyde noget for den måde, vi fremover vil forbruge kød på. Tag de røde bøffer. Ifølge Jais Valeur vil det være langt sværere at gøre noget ved oksekøds klimaaftryk end ved grisekøds aftryk.

»Oksekød kommer ikke til at blive super klimavenligt. Det bliver lidt ligesom champagne, nemlig et luksusprodukt. Vi vil stadig have en produktion, men der vil være tale om produktion af okse- og kalvekød, der kommer fra malkekvæg, kalve og kødkvæg, som går og græsser på engen og skaber biodiversitet. Kødkvæget vil være et luksusprodukt, som vi spiser, når vi skal forkæle os selv,« siger Jais Valeur.

I dag kommer cirka en tredjedel af dansk produceret oksekød fra malkekvæg, der bliver slagtet. Yderligere en tredjedel kommer fra kalve, som bliver født for at få køerne til at producere mælk, mens den sidste del kommer fra kødkvæg.

(ARKIV) Oksekødets fremtid bliver som et luksusprodukt, som vi spiser, når vi skal forkæle os selv, mener topchef i Danmarks og Europas største kødkoncern, Jais Valeur. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Grisekød er lidt en anden historie, hvis man spørger Jais Valeur.

»Jeg tror, at grisen bliver et godt bud på et klimavenligt protein, som tilfældigvis også smager godt. De forskellige beregninger, der er af klimaaftrykket fra grisekød, viser, at de nærmer sig kylling i klimaaftryk,« siger han.

»Vi er ikke volumensyge«

Jais Valeur tror derfor fortsat på, at det er muligt at bevare produktionen af svinekød i et omfang, som nogenlunde ligner det, vi har i dag. Til gengæld vil der være større fokus på at udvikle nye produkter, som måltidsløsninger eller komponenter til et måltid, for eksempel færdigstegte frikadeller.

»Der er en opfattelse af, at vi er volumensyge i landbruget og slagteribranchen. Jeg vil godt en gang for alle slå fast, at det ikke er det, der er fokus for Danish Crown. Vi har ingen ambitioner om at vækste antallet af grise, men om at få noget mere ud af de grise, vi allerede producerer,« fastslår Jais Valeur.

»Vores fokus er at skabe værdi på de danske grise. Det gør vi ved at gøre produktionen mere klimavenlig og bæredygtig, for det er der, forbrugerne er på vej hen. Og det gør vi ved at komme tættere på forbrugerne ved at levere måltidsløsninger og komponenter til måltiderne, frem for fersk kød,« siger Jais Valeur.

At skifte fra volumen til fokus på værdiskabelse i griseproduktionen er en del af den nye strategi, som Danish Crown meldte ud tidligere på året.

Strategien bygger også videre på de klimamål, som Danish Crown satte sig allerede for to år. Dengang besluttede koncernen, at udledningen af CO2 fra virksomhedens kødproduktion skal være halveret i 2030, og at virksomheden skal arbejde efter en ambition om at være klimaneutral i 2030.

Hængt op i klaskehøjde

I et forsøg på at holde virksomheden og landmændene fast på målene, har Danish Crown nu med Jais Valeurs ord hængt sig op i »klaskehøjde« ved at tilmelde sig det såkaldte »Science Based Targets«-initiativ, et samarbejde mellem blandt andre Verdensnaturfonden, World Resource Institute og FNs bæredygtighedsinitiativ Global Compact.

For at komme med i Science Based Targets skal en virksomhed opstille et klimamål, der viser, at virksomheden yder sit bidrag til at nå FNs klimamål om at holde den globale opvarmning under to grader i forhold til før den industrielle revolution og bestræbe sig på at holde den nede på 1,5 grader.

Danish Crown har meldt sine nuværende mål ind sammen med handleplaner og skal nu løbende afrapportere, hvordan det går med at nå målet.

»Det nye er, at vi nu er med i Science Based Targets, hvor vi kommer til at melde detaljeret ud, hvordan vi har tænkt os at nå målene, og kommer til at offentliggøre data for, hvordan det går. Og så har vi oveni fået en landbrugspakke, som sætter bindende klimamål. Så vi kommer til at blive holdt op i en trekant mellem vores egne ambitioner, den nye landbrugspakke og dens bindende mål og så et videnskabeligt klimamål. Jeg tror på, at det vil give resultater,« siger Jais Valeur.

Han lover, at der kommer til at ske et skifte hos Danish Crown fra at være en lukket virksomhed til en virksomhed, der vil være åben og transparent om sine klimadata.

Landmænd skal trække det store læs

Det store arbejde kommer ifølge Jais Valeur til at ske ude hos Danish Crowns andelshavere, landmændene.

»Vi kan se, at næsten 90 procent af Danish Crowns udledninger sker ude hos landmændene og i logistik- og transportleddene. Så der er et stort arbejde, der skal laves ude på landet og på gårdene hos vores ejere,« siger Jais Valeur.

Danish Crown-topchef Jais Valeur i blåt og erhvervsminister Simon Kollerup (S), nummer to fra venstre, er her på besøg hos de unge landmænd, Kim Kjær Knudsen og Knud Kjær Knudsen nær Ringsted i marts 2020. Kim og Knud Kjær Knudsen er nogle af de landmænd, der bruger bedriftsregnskaber og ny teknologi til at gøre der svineproduktion mere klimavenligt. Det er vejen frem, mener Jais Valeur. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere

Danish Crown som virksomhed forventer at skulle investere 11-12 milliarder kroner i virksomheden over de næste fem år, hvoraf en stor del vil være i bæredygtige tiltag, mens de 6.000 landmænd, som er andelshavere i slagteriet, forventes at skulle investere fire-fem milliarder kroner i alt i klimaforbedringer.

Investeringerne ude i landbrugene skal især gå til at modernisere stalde, ventilationsanlæg og gyllehåndtering og til digitalisering, for det er her, de store CO2-reduktioner ligger, og samtidig vil det være med til at øge landbrugenes produktivitet.

Hos den grønne tænketank CONCITO kalder Michael Minter, der er programchef for tænketankens fødevareprogram, Jais Valeurs udmelding om, at oksekød vil blive et champagneprodukt i fremtiden, for »interessant«.

»Jeg er enig i, at oksekød i høj grad vil blive et luksusprodukt. Oksekød og mælkeprodukter er nogle af de mest klimabelastende fødevarer. Men alternativerne er på vej. Jeg tror, det kan gå ret hurtigt med at udvikle celle- eller plantebaserede alternativer. Det vil udfordre kvægavlere og slagterier,« siger Michael Minter.

Greenpeace: Spild af energi og ressourcer

Også hos Greenpeace, der er en af dansk landbrugs største kritikere, er der tilfredshed med, at topchefen for Danmarks og Europas største slagterikoncern, nu erkender, at oksekød er en klimaudfordring.

»Det er fantastisk, at Jais Valeur siger, at oksekød er et champagneprodukt. Jeg er helt enig. Men jeg mener altså også, at svinekød skal være et champagneprodukt,« siger Kristine Clement, kampagneleder for fødevarer og skov hos Greenpeace.

»Svinekød er også et stærkt klimabelastende produkt, først og fremmest fordi foderproduktion til svin optager et rigtig stort jordareal og kræver et stort vandforbrug. Grise spiser det samme som mennesker, så det ville være meget bedre, hvis vi bare selv spiste det. Vi spilder en masse energi og ressourcer på, at grisen omdanner planteføde til proteiner,« siger Kristine Clement.

Hun så meget hellere, at Danish Crown kastede sig helhjertet ind i at blive førende inden for udviklingen af plantebaserede alternativer til kød.

Topchefens Beatles-øjeblik

Danish Crown er i dag begyndt at producere plantemad. I hvilket omfang, koncernen har tænkt sig at kaste sig ind på området i stor stil, kommer formentlig an på, hvor stor efterspørgslen rent faktisk bliver.

Topchefer er ikke altid glade for at indrømme, at de tager fejl. Men når det gælder plantebaserede fødevarer, er Jais Valeur, topchef i Danish Crown, ikke bleg for at indrømme, at han kunne have været hurtigere ude og anerkende, at det var noget, virksomheden skulle ind i. Arkivfoto: Mathias Svold Fold sammen
Læs mere

Men Jais Valeur er ikke bleg for at indrømme, at han og Danish Crowns topledelse nok undervurderede interessen for plantebaserede fødevarer lidt i begyndelsen.

»Da jeg tiltrådte for fem år siden, var Danish Crown udfordret på flere områder. På et tidspunkt blev vi spurgt ind til plantebaserede fødevarer og klima af nogle konsulenter, men afviste, at det skulle op på dagsordenen. Der havde jeg nok mit Beatles-øjeblik,« siger Jais Valeur.

»For det var jo lidt som at afvise Beatles, den gang de kom frem. Her fem år efter vil jeg godt indrømme, at vi tog fejl,« tilføjer han.