Skriv kortere

Blækket var ikke tørt på kontrakten, før Rupert Murdoch sagde, at han var træt af for lange artikler. Det øger kun den i forvejen store bekymring ved ejerskiftet hos de redaktionelle medarbejdere på Wall Street Journal.

Pengefolke lo, mens de redaktionelle medarbejdere var overordentligt skeptiske ved udsigten til, at den 76-årige mediemogul, Rupert Murdoch og hans koncern, News Corporation nu ejer en af verdens mest respekterede mediegrupper, Dow Jones.

Under hele det fem måneder lange forløb har den redaktionelle ledelse og de øvrige redaktionelle medarbejdere været dybt bekymrede for, at de ændrede ejerforhold ville gå ud over den redaktionelle uafhængighed. Og i går, hvor salget var en realitet, udtrykte læserne den samme holdning i det forum, Wall Street Journal havde åbnet for kommentarer.

Ud over dem, som med øjeblikkelig varsel sagde abonnementet op, var størstedelen skrækslagne ved tanken om, at deres fine finansavis kom i familie med Fox Channel og New York Post, som befinder sig på helt andre journalistiske planeter.

Lov til at gribe ind
I kontrakten har man forsøgt at beskytte den redaktionelle integritet ved at oprette et uafhængigt råd, der skal hyre og fyre de ledende medarbejdere.

Men som Andrew Neil, en tidligere redaktør af Sunday Times i London, som Murdoch også ejer, sagde: når man ejer foretagenet, har man også lov til at gribe ind.

»Han har det med at vælge redaktører, som i det store og hele deler hans syn på verden,« sagde Neil til BBC radio.

»Men når der er noget, han er stærkt engageret i eller som går hans forretningsinteresser for nær, er ingen i tvivl om, hvad de skal gøre.«

Nogle iagttagere skønner, at det er her, at de første og største sammenstød kommer mellem Dow Jones og den nye ejer, mens andre peger på, at Murdoch er alt for klog en forretningsmand til at underminere det fornemme brand, hvis kerne er troværdighed og uafhængighed.