Skarpe skrabere er krise-immune

Hos Jydsk Barberblade-Fabrik i Aalborg, der er specialist i skrabere og klinger til vinduespudsere verden over, er der ikke krisetegn at spore.

Virksomheden hører absolut ikke til blandt Aalborgs mest kendte virksomheder. Selv mange aalborgensere kender den ikke.

Spørger man til gengæld en tilfældig vinduespudser nede i Europa eller ovre på den anden side af Atlanten, er der til stor sandsynlighed for, at vedkommende kender, om ikke virksomheden, så i hvert fald dens produkter.

Jydsk Barberblade-Fabrik A/S med blot 12 medarbejdere er på en og samme tid en lille dansk virksomhed og samtidig en af de helt store, globale spillere for skrabere og klinger til vinduespudsere.

Og pudses vinduer skal der, krise eller ej. Det må i hvert fald være konklusionen, for i Aalborg mærker man intet til faldende efterspørgsel.

- Jeg kan ikke afvise, at nogle kunder måske begynder at benytte deres klinger i lidt længere tid end tidligere, men det vil i værste fald formentlig bare forskyde enkelte ordrer og er ikke noget, vi er bekymret for, siger virksomhedens salgsansvarlige og medejer, Margit Sigaard.

DollarfaldAt Jydsk Barberblade-Fabrik i sit seneste regnskab har opnået et lidt dårlige resultat end året før, har intet med krisen at gøre. Forklaringen er nemlig dollarkursens fald i det forgangne regnskabsår og et mindre salg af industriklinger, der er et biprodukt hos virksomheden.

Grundlæggende har salget i styktal ikke fejlet noget.

De sidste par år har der været ekstra tryk på både produktudvikling og på en synliggørelse af virksomheden, og begge anstrengelser har båret frugt.

DesignprisSynliggørelsen har blandt andet omfattet en række forandringer af emballagen, hvor der i højere grad er fokuseret på anvendelsen af produkterne. Samtidig er der etableret en moderne hjemmeside på internettet, og den side har senest åbnet dørene til det russiske marked, som Margit Sigaard ser på i spændt forventning.

Nordjyderne har allerede effektueret sin første store ordre til et russisk firma. Russerne fandt ganske enkelt, JBF, som virksomheden kalder sig i udlandet, via nettet.

Hvad angår produkt- udviklingen, hvor fabrikken har samarbejdet med professionelle, industrielle designere i udviklingen af nye skrabere, lykkedes det at hive en prestigefyldt designpris hjem i USA i begyndelsen af 2008, og samme produkt, Triumph MK3 Angled, har også været nomineret i en stor tysk designkonkurrence.

I begyndelsen af 2009 er det planen at sende en revideret udgave af Triumph MK3 lillebroderen, Handy MK2, på markedet. Også MK2 får et vinklet håndtag.

I modsætning til MK3, der er en rent professionel skraber, retter MK2 sig både mod det professionelle segment og det mere brede gør det selv-segment.