Skal København ende som et provinshul? Nej vel! Så lad få SAS gennem krisen

For København er SAS langt mere end blot et flyselskab. SAS er hovedkraften i byens status som nordeuropæisk trafikhub og en vigtig del af hovedstadens DNA som international storby.

Birgitte Erhardtsen, journalist på Berlingske Business. GAB photography

Tirsdag morgen sendte nyheden om, at SAS fyrer 5.000 medarbejdere, rystelser gennem os alle efter weekendens småskænderier om politiets bødepolitik for at slikke sol på Islands Brygge. Det her, det er alvor for hele Danmark, og især for hovedstaden. SAS er nemlig ikke bare endnu et flyselskab. SAS er en flag carrier, et flyselskab af særlig stor samfundsmæssig betydning og et flyselskab, som den danske og svenske stat hver ejer godt 14 pct. af.

SAS og Københavns Lufthavn har spillet en stor rolle i, at København er blevet en trafikhub i Nordeuropa – en trafikhub, hvis betydning for hovedstadens økonomi ikke kan overvurderes. Titusindvis af arbejdspladser i og omkring lufthavnen er brændstof for byens økonomiske puls. SAS og København som trafikhub gør det attraktivt for store virksomheder at placere sig i og omkring byen og er med til at tiltrække expats, som sætter pris på nem og hurtig adgang til og fra København.