Madspild er én af verdens helt store klimasyndere. Men nu får krumme agurker, skæve tomater og krøllede peberfrugter nyt liv på grøntsagshylderne i Salling Groups butikker i et forsøg på at bekæmpe madspild.

Det sker som et led i et nyt, udvidet samarbejde med Nordens største tomatgartneri, Alfred Pedersen & Søn, på Fyn. De frasorterede grøntsager, som udover tomater også tæller agurker og peberfrugter, får deres eget brand, »Pedersens Fravalgte«.

»Kampen mod madspild er et langt, sejt træk, der skal ses på tværs af hele fødevarebranchen. Heldigvis er fødevarebranchen blevet dygtig til at fokusere på at undgå madspild de seneste år. Og forbrugere har faktisk også de helt rigtige intentioner,« siger Selina Juul, der er stifter af og bestyrelsesformand for organisationen Stop Spild Af Mad, i en pressemeddelelse.

Hun kalder det »intelligent produktudnyttelse« og henviser til en undersøgelse, som Epinion tidligere har lavet for Stop Spild Af Mad, der viser, at over halvdelen af danskerne vil foretrække at købe et fødevareprodukt, som bidrager til mindre madspild.

Indsatsen mod madspild begyndte for Alfred Pedersen & Søns vedkommende allerede for tre år siden. Dengang begyndte detailkæder at sælge skæve tomater og krøllede peberfrugter for at undgå madspild på initiativ fra Stop Spild Af Mad og en række grøntsagsproducenter med Alfred Pedersen & Søn i spidsen.

Siden har både Rema 1000, Føtex og Bilka solgt overskudstomater, og deforme agurker og peberfrugter med succes. Alfred Pedersen har også fremstillet ketchup og tomatsauce af frasorterede tomater og solgt det.

Fra otte til 1,7 procent madspild på to år

Resultatet har været til at tage og føle på for Alfred Pedersen. I 2018 gik otte producent af gartneriets tomater til spilde. Sidste år var det blot 1,7 procent. Mindre madspild er ikke kun godt for klimaet, men også en god forretning, fordi gartneriet får afsat de grøntsager, de ellers bare skulle smide ud.

Nu bliver de fravalgte grøntsager for første gang solgt under eget brand og kommer til at stå side om side med de mere perfekte tomater og agurker fra det fynske gartneri. Fælles for både de udvalgte og de fravalgte grøntsager er, at de smager ens. Forskellen – udover formen – vil være prisen.

Udover at være et skridt på vejen mod bekæmpelsen af madspild, er det nye samarbejde mellem Alfred Pedersen & Søn og Salling Group også et eksempel på en tendens til, at detailkæder og leverandører arbejder tættere sammen i partnerskaber.

»Vi har haft et tæt samarbejde med Salling Group gennem mange år, og det har vi nu udvidet. På den måde kan vi få en unik indsigt i kundernes behov og efterspørgsel, så vi kan udvikle og producere lige netop de grøntsager, som forbrugerne ønsker,« siger Mads Pedersen, ejer af og administrerende direktør i Alfred Pedersen & Søn.

Alfred Pedersen & Søn, der har omkring 170 fuldtidsansatte i Danmark, kom ud af 2020 med rekordregnskab. Bruttofortjenesten steg med 20 procent til 133 millioner kroner, mens årets resultat blev næsten firedoblet til 19,3 millioner kroner sammenlignet med 2019. Egenkapitalen rundede 100 millioner kroner. Fremgangen skyldes først og fremmest, at danskerne lavede mere mad hjemme og brugte flere danske råvarer under coronanedlukningerne.