Skærpet konkurrence på business-billetter

Priser. Emirates' nye helårsrute fra København til Dubai er startskuddet til en hårdere konkurrence om passagererne, der kan give billigere billetter.

Flyselskabet Emirates kaster sig i stigende grad over det europæiske luftfartsmarked. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I SAS, Lufthansa og Air France - KLMs hovedkvarterer kigges der i høj grad med frygt mod Dubai, hvorfra Mellemøstens største flyselskab Emirates med en aggressiv vækststrategi i stigende grad kaster sig over det europæiske luftfartsmarked.

Emirates får en del nye fly leveret i år og med en ordrebog på hele 156 fly til en samlet værdi af svimlende 50 milliarder dollar over de kommende år, så vil Emirates utvivlsomt komme til at spille en større og større rolle i Europa. Desuden er det et åbent spørgsmål, om der også er nogle amerikanske selskaber på vej ind med flyvningerne mellem København og USA, så konkurrencen vil blive yderligere forøget.

Senest har Emirates annonceret en ny daglig helårsrute mellem København og Dubai, og mens de europæiske luftfartsselskaber følger udviklingen med en vis rysten på hånden, så kan forbrugerne glæde sig over den skærpede konkurrence.

»Der tegner sig et billede af flere destinationer og bedre muligheder for at komme ud, når vi taler forretningsrejsende i 2011. Det vil i første omgang være Emirates, der skaber den ekstra konkurrence, men samtidig øger SAS også sine aktiviteter, og Norwegian arbejder også på opstart af nye destinatoner i 2011, så konkurrencen skærpes,« siger Jacob Pedersen, aktieanalytiker i Sydbank.

Oliepris er en joker

»Det vil generelt betyde lavere business-priser i 2011. Brændstoftillæg er dog en joker, som kan spise besparelsen på billetterne, men det er endnu uvist, i hvilken grad det kommer til at spille ind,« siger Jacob Pedersen.

Norwegian har netop indført et brændstoftillæg på sin rute til Dubai på 150 kroner, mens SAS foreløbigt kun har forhøjet sit brændstoftillæg på de europæiske destinationer. Tillæggene har allerede fået Grundfos til at markere sin utilfredshed.

»Brændstoftillægget burde af principielle årsager ikke eksistere. Det er et uensartet og uigennemsigtigt tillæg, som bliver beregnet og håndteret meget forskelligt af de respektive luftfartsselskaber. Brændstoftillæg eller ej, så skal Grundfos medarbejdere rejse, når det er nødvendigt. Så er der ikke noget at gøre ved, hvis rejseomkostningerne skulle stige i 2011, om det så skyldes det øgede brændstoftillæg eller generel fremgang i markedet,« siger Head of Travel Department i Grundfos, Nomi Kustosz Andersen, til branchehjemmesiden check-in.dk.

Mest peger på lavere priser

Hvis det aktuelle niveau for olieprisen omkring 90 dollar tønden fastholdes, så har Jacob Pedersen svært ved at forestille sig, at der er nogen flyselskaber, der for alvor kan undgå brændstoftillæg, men der er dog mere, som peger mod lavere billetpriser end højere priser.

»Prisstigninger på businessbilletterne vil kræve så anseelig vækst i den globale økonomi, at det er svært at se i 2011,« siger Jacob Pedersen.

I Københavns Lufthavne er man indlysende glad for Emirates' nye satsning, og selv om man ikke tør love nye aktører i lufthavnen i år, er optimismen svær at skjule.

Flere nye ruter på vej

»Vi har et benhårdt fokus på langdistanceruter, og der er stadig mange interessante ruter, der ikke er direkte forbindelse på, men hvor potentialet er der. Det gælder eksempelvis San Francisco, Los Angeles, Chicago og Miami samt nogle store byer i Asien. Specielt til en ekspansivt voksende økonomi som den indiske skal der være direkte ruter til fra København,« siger Carsten Nørland, salgsdirektør for Københavns Lufthavne, og fremhæver, at der med Emirates er ti destinationer i Indien videre fra Dubai.


Hvor mange nye langdistanceruter Københavns Lufthavne satser på at tilføje i år er hemmeligt, men nås rekordniveauet fra 2010, hvor der blandt andet kom nye ruter til Cairo, Doha og Toronto, så er man glad.

Fra SAS' side har man foreløbigt meldt ud, at man starter med at flyve direkte mellem København og Shanghai til efteråret.