Skæbnetime for annoncehajerne

Fupfirmaer. Et samlet erhvervsliv håber på en domsfældelse, når der i morgen klokken 13 i Københavns Byret afsiges dom i danmarkshistoriens første sag mod en påstået annoncehaj.

I morgen bliver det afgjort, om annoncemedierne 'IT Support Danmark A/S' og 'Dansk Tele Support A/S' har vildledt deres kunder og/eller benyttet sig af bedrageriske forretningsmetoder, når der falder dom i den såkaldte annoncehaj-sag.

Bagmanden Lasse Schou står tiltalt for med ublu og kreative forretningsmetoder at have lokket en lang række virksomheder til at spendere store beløb på mere eller mindre værdiløse annoncer på internettet. Fire år har sagen efterhånden været undervejs, og i den periode har virksomhederne ufortrødent fortsat deres aktiviteter. Men i morgen skulle det gerne være slut, lyder det fra Håndværksrådet, der har rejst sagen på vegne af 25 virksomheder.

- Vi forventer da, at de bliver dømt for bedrageri, og der kommer en fængselsstraf. Og at de også bliver dømt til ikke længere, at må beskæftige sig i den her branche, siger chefjurist i Håndværksrådet, Peter Andersen.

En principiel sagFænomenet 'annoncehajer' har mange år på bagen, og det anslås, at deres aktiviteter årligt koster dansk erhvervsliv og offentlige institutioner op mod en halv milliard kroner. Trods mange ihærdige forsøg er det aldrig lykkedes at få dømt en annoncehaj. Derfor har det stor betydning for deres fremtidige færden, hvis der i morgen endelig bliver slået hul på bylden.

- Det er en meget principiel sag. For det er første gang, man tager et egentligt opgør. Det har jo været et problem overhovedet at få politiet til at gøre noget, fordi de mente, det ville være for vanskeligt. Hvis der sker en domsfældelse nu, vil det være det signal, vi har savnet til de her annoncehajer: Nu kører I ikke længere på frihjul, nu risikerer I noget, siger Peter Andersen, der vil bruge en eventuel domsfældelse til at jagte de mange andre selskaber, der benytter sig af lignende forretningsmetoder.

Men selvom det givet vis bliver lettere at forfølge annoncehajerne, kan man nok aldrig komme dem helt til livs, mener Dansk Erhverv.

- Jeg tror, at det bliver svært at få helt bugt med annoncehajerne. Det vil stadig være en bedømmelse fra gang til gang, om der er værdi i produktet. Men der er ingen tvivl om, at de får meget vanskelige arbejdsbetingelser med en potentiel straffesag hængende over sig, siger advokat Sven Petersen, Dansk Erhverv.

Ingen blåstempling, takAllerede nu kan Håndværksrådet, der også bestyrer 'Annoncehaj-hotlinen', mærke effekten af sagen. Der kommer stadig mange henvendelser, men der dukker ikke så mange nye virksomhedsnavne op, som der har gjort tidligere. Derfor er tanken om en frifindelse ved morgendagens retssag også ganske ubehagelig:

- Så må man sige, at så duer vores retssystem ikke. Enten duer reglerne ikke eller også er det håndhævelsen af dem, siger Peter Andersen.

Dansk Erhverv frygter, at en frifindelse vil få annoncehajerne til at blomstre op igen.

- Hvis de ikke bliver dømt i morgen, kan man frygte, at der vil komme endnu flere annoncehajer på banen. Slipper de to tiltalte for en dom i morgen, har man jo delvist blåstemplet annoncehajer, siger Sven Petersen.