Sjælden ære til GN Store Nord

Mens GN Store Nord herhjemme efter frasalget af ReSound efterhånden oftes omtales som en virksomhed, der er i gang med sit eget ophørsudsalg, oplever selskabet i denne uge en sjælden ære i det amerikanske erhvervsmagasin BusinessWeek.

BusinessWeek lancerer i samarbejde med EU-Kommissionen og revisionsfirmaet KPMG en liste over de 500 europæiske virksomheder, der var bedst til vækst og jobskabelse i 2005. Danmark har her - ligesom f.eks. Island - fem selskaber på listen. Og GN Store Nord er den bedst placerede på en 46. plads.

Præstationen giver anledning til, at GN Store Nord er en af få virksomheder, der får en særlig omtale med en overskrift om, at »dansk telecomvirksomhed bliver bedre med alderen«.

Det bliver nok svært at slå, at KPMG-folkene lidt overraskende har beregnet, at GN sidste år voksede med 1.410 job, og at omsætningen steg 20 pct.

KPMG mener også, at Coloplast er næstbedst i Danmark på en samlet 55. plads i Europa. De næste danske placeringer er entreprenørvirksomheden M.J. Eriksson (nr. 260), arkitektfirmaet Arkitema (nr. 278) og Unimerco Group (nr. 494). www.europes500.com