Sex sælger - også biler

Fords europæiske division bebuder, at det er slut med at være kvalitetsbevidst og kedelig. Firmaets nye biler på det europæiske marked vil konkurrere på sex appeal.

Tegning: Lars Andersen Fold sammen
Læs mere
NEW YORK: I årevis har Fords europæiske afdeling forsøgt at sælge sine biler på driftsikkerhed og pålidelighed. Det var måske nødvendigt for at få has på den amerikanske bilgigants notoriske ry for dårlig kvalitet. Men ikke mere.

Nu vil Ford konkurrere på følelser.

»Hvad angår rationelle værdier er vi blandt de bedste. Men vi har behov for sex appeal,« siger Lewis Booth, president og driftsdirektør for Ford i Europa, til Financial Times.

»Vi vil lave mere elskelige biler.«

Fords satsning på at højne kvaliteten har nok givet resultater, men den har ikke solgt flere biler. Den europæiske afdeling led et tab før skat på 1,2 mia. dollars - ca. 7,5 mia. kroner - i de første tre kvartaler af 2003.

Så bilinteresserede kan vente sig modeller med mere markante kurver de næste sæsoner. Firmaet har ligefrem indført en såkaldt 100 meters test. Den betyder, at Ford skal have et så særpræget look, at det vil være muligt at identificere en Ford-bil på 100 meters afstand.

Hjemme i USA er det dog stadig kvaliteten, der lader til at fylde mest i Fords strategi. Forbrugerbladet Consumer Report melder i en undersøgelse, at kun syv pct. af Fords biler er pålidelige på et niveau over gennemsnittet. Til sammenligning er f.eks. 90 pct. af Toyotas biler i den kategori.

Ganske vist har både Ford og de to andre store amerikanske bilfabrikker, General Motors og Chrysler, hyret europæiske designere på det seneste for at gøre bilerne lidt mere smarte.

»Bare vent til I ser vores Chevy Cobalt på Detroit biludstillingen i januar. I vil tro, at den er lavet af Volkswagen eller Audi,« sagde Fordes viceformand Robert A.Lutz til Business Week tidligere på måneden.

Men fortsætter amerikanske forbrugere med at opleve det ene problem efter det andet med deres hjemlands biler, er det nok tvivlsomt, om Ford kan hale ind på konkurrenterne ved at efterabe deres design.