Serviceleverandører vil have offentlige kunder

Efter tre: Servicen kunne forbedres og skatteyderne spare mange penge, hvis det offentlige var bedre til at bruge underleverandører på serviceområdet. Det mener virksomhederne, der opfordrer til enklere regler og mindre bureaukrati.

Det er efterhånden almindeligt, at TV-reklamer også sent om aftenen slutter af med beskeden: »Ring nu! Vores medarbejdere sidder klar ved telefonen!«

Men der er ingen grund til at have ondt af de medarbejdere, der tilsyneladende tilbringer deres aftener i forsikringsselskaber og hos bilforhandlerne. For sandsynligvis er det et firma af professionelle telefonpassere, man får i røret.

Det er bare ét eksempel på, at danske virksomheder i stadig større grad benytter sig af underleverandører inden for almindelige kontorfunktioner. Det kunne det offentlige lære noget af, mener man i branchen.

Forhindringer

Men serviceleverandørene støder på en mur af forhindringer, når de prøver at få foden inden for i stat, amter og kommuner, viser en ny undersøgelse fra Dansk Handel og Service.

Ikke bare telefonpasning, men også rekruttering, bogholderi, EDB-udvikling og personaleadministration er noget, som virksomhederne i stigende grad overlader til specialiserede leverandører. En udvikling, der længe har været kendt i blandt andet USA, men som det sidste par år også er gået stærkt i Danmark.

Callcentre

»Vi kan hjælpe i spidsbelastninger. Det kan enten være, hvis virksomheden har lanceret en kampagne, og har brug for folk til at følge op og tage imod henvendelser. Eller virksomheder kan tage en del af deres serviceafdeling og lægge den fra, så man i stedet kan bruge sine egne ressourcer på mersalg og udvikling. Det er et spørgsmål om at bruge sine ressourcer bedst muligt,« siger administrerende direktør Søren Schlüter fra SNT Danmark.

SNT er et af de større telefonpasningsfirmaer i Danmark - de såkaldte callcentre. Den slags serviceydelser skulle man umiddlebart tro, at det offentlige - med sine fem milioner kunder - også godt kunne bruge.

Men ifølge erhvervspolitisk konsulent Annette Skjoldager fra Dansk Handel og Service hæmmes markedet blandt andet af, at der stilles meget store formelle krav til serviceleverandørene.

»Det kan være meget svært - særligt for en mindre virksomhed. Det er vigtigt, at de små og mellemstore virksomheder også kan være med. Ellers erstatter man bare et offentligt monopol med et privat. Men de små og mellemstore virksomheder har typisk ikke noget stort administrativt apparat med jurister og økonomer, der kan lave en masse fint materiale,« siger Annette Skjoldager.