Sawo ekspanderer via opkøb i en ellers drøj tid

Læs mere
Fold sammen
Der er kommet fart over feltet hos nordjyske Sawo Hydraulic med hovedkvarter ved Støv-ring. Koncernen, der for blot et par

år siden beskæftigede ca. 200 ansatte, har kurs mod en medarbejderstab på 300 efter opkøbet af den sjællandske

virksomhed H. F. Nielsens Maskinfabrik, HFN, i Haslev.



HFN er en af landets førende virksomheder inden for opbygning af specialkøretøjer

til bjærgning og transport af havarerede køretøjer og brandslukning, og den har bygget hovedparten af Falcks godt

1500 specialkøretøjer, hvilket måske ikke er så overraskende, da fabrikken indtil Sawos overtagelse var

ejet af Falck Danmark A/S.



Den sjællandske fabrik, der beskæftiger 40 medarbejder, har dog også en anseelig

eksport til Sverige, Norge, Benelux-landene og Tyskland, og netop virksomhedens eksporterfaring har været en af grundene til

den nordjyske interesse for fabrikken, oplyser adm. direktør Ivan Chrost, Sawo Hydraulic.



Indtil videre har Sawos eksport

hovedsageligt bestået af salg af brugt materiel til udlandet. Ivan Chrost venter, at



HFN''s eksportapparat kan være

med til at bane vejen for Sawos øvrige produkter på de nævnte markeder.

Fordobling

I øvrigt er

der i forvejen så meget tryk på kedlerne i Haslev, at de nye ejere bebuder en fordobling af produktionskapaciteten.



Derfor

skal der findes nye produktionslokaler. Hvor det præcist bliver, er der ikke taget stilling til, men det bliver, af hensyn til

medarbejderne og bevarelsen af den opbyggede knowhow, under alle omstændigheder i nærheden af Haslev, oplyser direktøren.



Ifølge

Ivan Chrost er ordrebogen nærmest fyldt op til sidste side. Ved siden af specialkøretøjerne forhandler sjællænderne

drejestiger, der benyttes ved brandslukning, og arbejdslifte, som benyttes af elselskaber og ved facadearbejder.

Flere

opkøb
Opkøbet af HFN er blot det seneste i en række, der bl.a. også har omfattet købet af vognfabrikkerne

Nopa og Stena, og rækken stopper ikke med opkøbet af HFN, fastslår direktøren.



- Vi er hele tiden på

udkig efter interessante virksomheder, der passer ind i vores forretningsgrundlag, og det vil bl.a. sige, at der skal være synergigevinster

og skridt, der kan udbygge vores position som en landsdækkende virksomhed, forklarer han.



Sawo koncernen, som blev grundlagt

i 1962, kom ud af det seneste regnskabsår med en omsætning på mere end 210 mio. kr. og et resultat før skat

på 7,5 mio. kr. Det er direktøren godt tilfreds med taget i betragtning, at branchen har været gennem nogle drøje

år, der har efterladt flere leverandører til transportbranchen med røde tal på bundlinien.



Ivan Chrost

overtog tøjlerne i Sawo ved årsskiftet efter stifteren Leif Christensen, der i dag er bestyrelsesformand i sit livsværk.



Sawo

har tidligere vokset i en grad, så koncernen blev opsplittet i tre divisioner, hvoraf de to blev solgt fra: containerproduktion

og vognfabrikker. I dag er man så på vej frem igen med en meget bred vifte af produkter til lasthåndtering.

HiabMest

kendt er Sawo for sit mangeårige samarbejde med den svenske kranproducent Hiab, men nordjyderne beskæftiger sig med mange

andre, beslægtede områder som opbygning af biler med hejselad, elektroniske vejesystemer, tippelad, lifte, containere,

renovationsvogne osv. Bilerne skræddersys som regel til den enkelte vognmand.



Sawo koncernen har i dag 15 afdelinger i

Danmark.