Sats mere på vækstmarkederne

William Demant må gøre sig klar til mere efterspørgsel på vækstmarkederne, og der bør hentes internationale kompetencer ind i bestyrelsen, mener strategiekspert Mikael Vest. Læs hans SWOT-analyse.

Strategiekspert Mikael Vest. Foto: PR
Læs mere
Fold sammen

William Demant bør satse mere på de markedssegmenter, hvor der forventes høje vækstrater. Det mener strategiekspert Mikael Vest fra Vinderstrategi A/S, der har analyseret William Demants strategiske position og udfordringer.

»William Demant har den fordel, at produkterne, som kan generere høj omsætning i fremtiden, allerede findes i produktporteføljen, f.eks. høreimplantater. I 2014 udgjorde høreimplantater blot fire pct. af William Demants omsætning, mens salget steg med 36 pct. fra 2013 til 2014. Ved at satse på teknologisk mere avancerede produkter har William Demant muligheden for at øge sin indtjeningsevne, idet konkurrencesituationen er mindre intens,« forklarer Mikael Vest.

Læs hans SWOT-analyse:

I den forbindelse understeger han også behovet for at satse på nye markeder og være klar til den stigende efterspørgsel i disse markeder. Ca. 80 pct. af William Demants salg sker i dag i Europa og Nordamerika. Men også Asien, Latinamerika og andre emerging markets er i vækst.

William Demant bør også arbejde yderligere med styrkelsen af sit distributionsnetværk. William Demant må gøre sit tilbud til distributørerne bedre, således at distributørerne ønsker at sælge William Demants produkter. Dette kan ske ved at have attraktive produkter og attraktive samarbejdsaftaler med distributørerne.

Mikael Vest noterer, at William Demant i 2015 har øget sin tilstedeværelse i detailledet, hvilket kræver andre kompetencer ud over de eksisterende.

Dermed fjernes det strategiske fokus til en vis grad fra virksomhedens nuværende kernekompetence.

Virksomheden må i stedet søge tilbage til kernen i forretningen og udnytte sine forskningscentre og tilknytningen af eksterne forskningsgrupper til at udvikle nye og endnu bedre produkter, der inddrager den nyeste viden på området og er konkurrenterne overlegne. Dermed kan prispresset mindskes og indtjeningsevnen potentielt øges til et niveau som tidligere på 25 pct. mener han.

Endelig peger han på sammensætningen af selskabets bestyrelse:

»William Demant bør helt åbenlyst investere yderligere i de voksende markeder i fremtiden – herunder de asiatiske markeder. For at imødekomme denne opgave vil virksomheden med fordel kunne inddrage personer til bestyrelsen og ledelsen med højt kendskab til netop de asiatiske markeder. Konkurrenten GN Store Nord har tidligere på året indhentet kineseren Rong Wang til at udfylde et tomt sæde i bestyrelsen,« noterer han.