SAS ved en korsvej

Luftfartsindustrien er et godt eksempel på det konkurrencepres, den såkaldte globalisering indebærer for det private

erhvervsliv.



I disse dage forhandler SAS og de 39 fagforeninger ny overenskomst.



Det er SAS-ledelsens mål at realisere

årlige besparelser på 1,6 milliarder kroner. som led i forhandlingerne.



Lige nu er parterne ikke enige. Der er kun

opnået besparelser til en værdi af 100 mio. kr.



SAS har eksempelvis krævet lønnedgang på 20 procent

hos kabinepersonalet. Samtidig skal arbejdstiden sættes op med 30 pct.



Umiddelbart er der tale om drastiske krav, men det

skal huskes, at SAS-personalet i alle monopol-årene var meget gunstigt stillet.



Det manglende monopol er netop forskellen

mellem SAS i dag og SAS for bare otte år siden.



At opgive at få sine nedskæringskrav igennem er ikke længere

nogen "mulighed" for SAS-ledelsen. Alternativet til en aftale med de 30.000 ansatte om lønnedgang og længere

arbejdstid er frasalg, outsourcing og decideret lukning af aktiviteter.



Ingen - heller ikke forretningsfolk - vil i dag betale

5.000 kr. for flybilletter til Bruxelles, som kan købes for en femtedel hos konkurrenterne.



Det gælder for luftfartstindustrien,

som det gælder i mange andre industrier : Kan man ikke tilbyde et helt unikt produkt, må omkostningerne tilpasses det,

folk vil betale. Og det niveau går i disse tider under betegnelsen "kinapriser."



Det er forståeligt, at

mange medarbejder-grupper slår sig i tøjret under udsigten til at skulle miste velerhvervede rettigheder. Men der er

ingen vej udenom.



Tværtimod gælder det om at komme gennem de nødvendige besparelser. Det er utroligt, hvad

der faktisk kan spares, hvis man går minutiøst til værks. Her har mange industrivirksomheder vist vejen for servicesektoren.



I

forbindelse med besparelserne bør direktion og medarbejdere samtidig være i stand til at tegne en ny visionær fremtid

for SAS.



Sådanne visioner har de evnet at skabe i andre kriseramte sektorer. De kan også fostres i luftfartsindustrien,

selvom det lige nu er svært at se hvordan. Steno